Opracowanie: mgr Małgorzata Dorna (II rok Filologicznych Dziennych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim)
Program, adresowany do młodzieży szkol średnich – wpisuje się w założenia statutowe funkcjonowania Galerii, która obok działalności wystawienniczej prowadzi działalność popularyzatorską, edukacyjną. Celem nadrzędnym jest tutaj nie tylko rozbudzenie zainteresowań sztuką w środowisku uczącej się młodzieży, ale także zorganizowanie grupy osób piszących na temat plastyki, a w konsekwencji – nauka różnych form wypowiedzi literackiej, takich jak esej, recenzja, felieton, rozprawka, czy sprawozdanie. Istotą projektu (realizowanego w oparciu o działania praktyczne, warsztatowe) jest rozbudzenie wrażliwości na sztukę, nauka odbioru dzieła, a przede wszystkim wykształcenie umiejętności literackich, niezbędnych do sensownego, rzeczowego wypowiadania się z wykorzystaniem warsztatu pracy dziennikarza, recenzenta, krytyka.
Tak, więc realizacja programu powinna stać się wsparciem pracy nauczyciela-polonisty, nauczyciela przedmiotów artystycznych, a także uzupełnieniem zajęć pozalekcyjnych, rozszerzeniem tematyki kół zainteresowań na poziomie liceum. Zamiarem organizatorów jest także pozyskanie (na dalszym etapie realizacji programu) młodzieży szkól wyższych, studiującej na kierunkach komunikacji medialnej, filologicznym i dziennikarskim, która mogłaby potraktować zajęcia warsztatowe jako rodzaj praktyki dydaktycznej.
Program obejmuje pogranicze plastyki i literatury, poznawanie różnych konwencji i form wypowiedzi artystycznej, a szczególnie tendencji i kierunków panujących w plastyce od momentu pojawienia się XIX wiecznej awangardy, poprzez poszukiwania formalne i bunt w sztuce drugiej połowy XX wieku, aż do chwili obecnej, kiedy to następuje wyraźny powrót do zainteresowań sytuacją egzystencjalną, osobowością człowieka. Istotne jest tutaj także poznawanie konkretnych rozwiązań warsztatowych z zakresu kompozycji, doboru środków ekspresji oraz eksperymentów formalnych, a także działań z pogranicza sztuk (happeningu, performansu, graffiti) zarówno w oparciu o analizę dzieł twórców uznanych, wybitnych, których prace wywarły znaczący wpływ na rozwój kultury polskiej, jak i twórców związanych z Galerią, z miastem i regionem Północnej Wielkopolski.
Sposobami realizacji tak szeroko nakreślonego programu – powinno być wykorzystanie dyskusji, aktywizujących metod nauczania jak chociażby „burza mózgów”, czy metoda graficznego zapisu projektów, a także wszelkiego rodzaju metod stymulujących, rozwijających kreatywność, wyobraźnię, uczących niekonwencjonalnego podejścia do problematyki badawczej. Efektem pracy młodzieży będzie wydawana cyklicznie broszura, dokumentująca zdobyte umiejętności, dająca szansę na publikację pierwszych, samodzielnych tekstów i sprawdzenie zdobytych umiejętności dziennikarskich w praktyce.
– Umiejętność samodzielnego analizowania dzieła sztuki (szczególnie malarstwa, grafiki i fotografii artystycznej) w kontekście uwarunkowań historycznych i kulturowych;
– Umiejętność praktycznego wykorzystania, zdobytej w trakcie zajęć wiedzy z zakresu teorii literatury (szczególnie na temat reportażu, felietonu, eseju, recenzji, wywiadu);
– Umiejętność samodzielnego poszukiwania inspiracji – poznawanie czasopism zajmujących się popularyzowaniem krytyki i historii sztuki;
– Umiejętność analizy materiałów wydawniczych, związanych z konkretnym zjawiskiem lub wystawą i odczytywania ich w szerszym kontekście kulturowym;
– Umiejętność prowadzenia rozmów o sztuce, dyskusji, wywiadów z artystami, autorami wystaw i dokumentowania ich w formie wypowiedzi literackiej.