Przedsiębiorcy branży spożywczej są zobowiązani do zapewnienia bezpieczeństwa produkowanej bądź wprowadzanej do obrotu żywności poprzez stosowanie zasad dobrej praktyki higienicznej, dobrej praktyki produkcyjnej oraz wdrożenie i utrzymanie kontroli wewnętrznej w zakładach, w oparciu o zasady systemu HACCP (Analiza Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli).
W styczniu 2015 roku przyjęto 5 interwencji konsumenckich na oferowane do sprzedaży artykuły spożywcze po upływie terminu przydatności do spożycia oraz prowadzenie działalności niezgodnie z decyzją zatwierdzającą ,wydaną przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Wszystkie skargi były zasadne. Za stwierdzone uchybienia nałożono mandaty karne i podjęto dalsze działania przewidziane obowiązującym prawem.
Do najczęściej powtarzających się nieprawidłowości, stwierdzanych w toku kontroli należały:
- brak zachowanego bieżącego stanu sanitarnego w zakładzie;
- wprowadzanie do obrotu środków spożywczych po upływnie terminu przydatności do spożycia;
- przerwanie ciągłości łańcucha chłodniczego;
- niewłaściwe magazynowanie żywności;
- narażenie żywności na zanieczyszczenia wewnętrzne i zewnętrzne;
- brak dokumentów potwierdzających źródła pochodzenia artykułów spożywczych.
Powyższe nieprawidłowości wynikają niejednokrotnie z braku odpowiednich kwalifikacji osób prowadzących działalność handlową i żywnościowo - żywieniową, braku szkoleń wewnętrznych oraz niskiej świadomości pracowników z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
W ramach funkcjonowania systemu RASFF (system szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i paszach) zgłoszono jedno powiadomienie na suplement diety pn. „TEST CORE” oferowany do sprzedaży internetowej, który był zakwestionowany ze względu na zawartość niezadeklarowanych substancji (ikaryny oraz innych substancji pochodzących z roślin Epimedium). W wyniku przeprowadzonego postępowania wycofano ze sprzedaży pięć sztuk tego produktu.