Państwo Anna i Roman z okolic Piły zgłosili się do Rzecznika Praw Konsumentów w Pile z prośbą o pomoc, ponieważ oddzwonili na „głuchy telefon” z wysp Wniebowstąpienia. Rachunek za to połączenie wyniósł 1500 zł! Dzięki interwencji rzecznika operator anulował wypłatę. Historia wyglądała następująco: Pan Roman wstał rano i zobaczył na telefonie nieodebrane połączenie. Zwyczajowo odzwonił. Usłyszał jednak w słuchawce sygnał rozłączenia.
Tego samego dnia, wieczorem jego telefon został zablokowany, otrzymał również sms o wygenerowanym koszcie w wysokości 1500 zł. Przestraszony postanowił zwrócić się do salonu operatora telekomunikacyjnego po biling i okazało się, że rozmowa trwała… ponad dwieście minut! Za nią właśnie został naliczony tak wysoki koszt. Wtedy mężczyzna zwrócił się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pile. Rzecznik wystąpił z interwencją do operatora.
-
Są to sprawy o tyle skomplikowane, że trudno w takich przypadkach upatrywać winy operatora telekomunikacyjnego. Jest on jedynie pośrednikiem, a od klienta zależy z jakich usług korzysta i czy na przykład zablokuje połączenia z dalekich krajów, czy nie, podobnie czy oddzwoni na nieznany numer. To są decyzje abonentów. Jednak w tym przypadku operator pozytywnie ustosunkował się do naszego wniosku i anulował opłatę w wysokości 1500 zł – mówi Aleksandra Pęska-Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile. Przypominamy, podejrzane numery kierunkowe pochodzą: z Wysp Wniebowstąpienia (+247) lub Republiki Konga (+243), które można pomylić z numerem z Płocka (24) albo z Wybrzeża Kości Słoniowej (+225), który wygląda podobnie do telefonu z Warszawy (22).
Metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu naszych skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Tzw. „głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę.
Jeżeli nie spodziewamy się telefonu z zagranicy, a wyświetlony numer jest zdumiewająco długi lub nie kojarzymy międzynarodowego numeru kierunkowego, zachowajmy ostrożność!
W przypadku pytań można zgłosić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Pile, al. Niepodległości 33/35, p. 17, bądź telefonicznie 67 210 93 95. Aleksandra Pęska – Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile.