Dostosowanie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
PROGRAM: DOSTĘPNA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA
TYTUŁ PROJEKTU: Dostosowanie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
REALIZATOR: CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W WYRZYSKU.
OPERATOR PROGRAMU: PFRON
Informacje finansowe:
Całkowita wartość: 260 503,01 zł
Dofinansowanie: 208 402,41 zł
Wkład własny: 52 100,60 zł
Krótki opis projektu:
Celem projektu jest pełny udział w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami pobierających naukę i planujących edukację w CKZiU w Wyrzysku poprzez usunięcie barier w przestrzeni szkolnej. Poprawie dostępu do usług edukacyjnych i warunków nauki służyć będą działania skoncentrowane na zapewnieniu dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej dla uczniów. Okres realizacji projektu 2023-2024r.
Zaplanowano działania zmierzające do:
1. poprawy dostępności architektonicznej poprzez:
a) wymianę i dostosowanie oświetlenia w salach do wymaganych norm i potrzeb ON;
2. poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez:
a) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń budynku w sposób wizualny i dotykowy poprzez zainstalowanie:
- planów tyflograficznych na każdej kondygnacji szkoły (3 szt.),
- tabliczek w alfabecie Braille’a z numerem i opisem pomieszczeń w budynku szkoły (22 szt.),
- dostosowanie informacji opublikowanych na stronie internetowej szkoły do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuchu,
b) zakup systemu pętli indukcyjnej (3 szt.).
W wyniku realizacji projektu usunięte zostaną bariery zidentyfikowane w dofinansowanej placówce w następujących sferach:
a) architektonicznej: poprzez dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuchu oraz dostosowanie szkoły do potrzeb uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym: montaż planów tyflograficznych, pętli indukcyjnych oraz dostosowanie oświetlenia tj. wymianę opraw LED dla poprawy natężenia światła sztucznego i zniwelowania "buczenia lamp" w pomieszczeniach szkolnych),
b) informacyjno-komunikacyjnej: poprzez dostosowanie informacji opublikowanych na stronie internetowej szkoły do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuchu.
Usunięcie barier we wskazanym zakresie będzie sprzyjającym czynnikiem nie tylko dla obecnych uczniów, ale również dla osób rozważających edukację w CKZiU: w technikum, szkole branżowej I oraz II stopnia, szkole branżowej I stopnia specjalnej oraz w szkołach dla dorosłych. Ze względu na specyfikę placówki, dostosowanie jej do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie inwestycją długofalową umożliwiającą osobom niepełnosprawnym korzystanie z oferty edukacyjnej w każdym momencie życia, stosownie do planowanego rozwoju osobistego.
Termin realizacji projektu: od 01.10.2023 do 30.04.2024 r.
Projekt dofinansowano ze środków PFRON.
###
Opis zakresu zwiększenia dostępności dla osób z niepełnosprawnościami osiągniętej w wyniku realizacji projektu: Zadanie 1: Dostępność architektoniczna - dostosowanie oświetlenia do potrzeb dla osób niepełnosprawnych poprzez wymianę opraw na ledowe w pomieszczeniach szkolnych: Wymiana oświetlenia spowodowała, że w pomieszczeniach szkoły jest dużo jaśniejsze światło niż przy tradycyjnych świetlówkach. Zwiększa to kontrast między różnymi elementami i w znaczny sposób ułatwia odczytywanie napisów, rozróżnianie kolorów czy orientację przestrzenną. Źródła światła LED oferują także wysoką jakość oświetlenia, które jest zbliżone do naturalnego światła dziennego. Oprawy LED nie powodują migotania, na co szczególnie nadwrażliwa jest grupa osób niepełnosprawnych z chorobami typu asperger czy autyzm. Światła LED są wyposażone w możliwość regulacji natężenia, co daje możliwość dostosowania intensywności oświetlenia, która jest bardzo przydatna i komfortowa dla osób z niepełnosprawnością wzrokową. W szkole zostało zapewnione prawidłowe oświetlenie w miejscu nauki i pracy dla uczniów i nauczycieli słabowidzących. Prawidłowe oświetlenie pozwoliło na lepszy komfort pracy. Wzrok nie będzie się męczył, a tym samym zmniejszy się ryzyko występowania i pogłębiania wad wzroku uczniów i nauczycieli. Oświetlenie zostało odpowiednio dopasowane do stanowiska nauki i rodzaju wykonywanej pracy, co poprawiło komfort i bezpieczeństwo osoby korzystającej z danego miejsca. Lepsze oświetlenie danego miejsca umożliwiło też bardziej prawidłowe i wyraźne widzenie kolorów, kształtów i ludzi. Dostateczna ilość światła powoduje, że oczy się mniej męczą, a tym samym nie ma trudności z rozpoznawaniem szczegółów, koncentracją czy łzawieniem zmęczonych oczu. Podstawowym celem wymiany oświetlenia, który został osiągnięty było przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa osobom, które przebywają w oświetlanym obszarze. Jeśli te warunki są spełnione, wówczas możemy powiedzieć, że dany teren/miejsce jest oświetlone prawidłowo. W przypadku oświetlenia sali lekcyjnej ważne jest, by światło i barwa nie tylko rozjaśniały wnętrze, ale również stwarzały klimat sprzyjający rozwojowi umysłowemu i emocjonalnemu młodego człowieka, jak również pracy nauczyciela. Wszystkie te cele zostały spełnione. Zadanie 2: Dostępność informacyjno-komunikacyjna: 1) zakup mobilnej pętli indukcyjnej z akcesoriami: Placówka CKZiU w Wyrzysku poprzez zakup mobilnych pętli indukcyjnych stała się dostępna dla osób niesłyszących lub osób z dysfunkcją słuchu.
Zakup przenośnego zestawu pętli indukcyjnej pozwolił na lepszą jakość porozumiewania się w przypadku rozmów z uczniami, rodzicami i interesantami. Dzięki systemowi pętli indukcyjnej osoby korzystające z aparatów słuchowych mogą brać czynny udział w rozmowach (np. rodzic-nauczyciel, uczeń-nauczyciel). Zastosowanie pętli indukcyjnych pozwoliło na dostosowanie wielu wydarzeń takich jak: apele szkolne, spotkania z zaproszonymi gośćmi do potrzeb osób z niepełnosprawnością słuchową. Pętla indukcyjna dała pełną mobilność przemieszczania się w dowolne miejsce, regulację tonów i głośności mocy pętli. Pętla posiada zewnętrzną słuchawkę z indywidualnym systemem głośności dla osoby, która niedosłyszy. 2) zamontowanie tabliczek Brailea z numerami i nazwami pomieszczeń: Zakup w ramach projektu oznakowania w postaci tabliczek Brailea z numerami i nazwami pomieszczeń pozwolił usprawnić poruszanie się po terenie placówki osób niewidomych i niedowidzących uczniów jak ich rodziców i dziadków. Mogą oni w pełni uczestniczyć w życiu szkoły. Do tej pory pomoc tego typu świadczył jedynie pracownik Sekretariatu oferujący bezpośrednią pomoc w tym zakresie. Likwidacja istniejących barier ma duży wpływ na dostępność usług edukacyjnych w grupie osób niepełnosprawnych rozważających podjęcie nauki w CKZiU: w technikum, szkole branżowej I oraz II stopnia, szkole branżowej I stopnia specjalnej oraz w szkołach dla dorosłych 3) zakup i montaż planów tyflograficznych: Zakup w ramach projektu planów tyflograficznych które są graficznym odwzorowaniem przedstawiającym rzeczywistość przy zastosowaniu skali i proporcji w sposób dostępny dotykowo. Plany zostały zainstalowane na każdej z kondygnacji w budynku szkoły. Ułatwiają one poruszanie się po budynku szkoły. Tyflografiki pozwalają osobom niewidomym i słabowidzącym lepiej poznać, zrozumieć i odwzorować rzeczywistość. Umożliwią one osobom niewidomym orientację w budynku i korzystanie z informacji przestrzennych. Do tej pory na żadnym z pięter szkoły nie było tego typu mapy. 4) dostosowanie informacji opublikowanych na stronie internetowej do potrzeb ON: Dostosowanie informacji opublikowanych na stronie internetowej szkoły do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku i słuchu (tj. informacji w postaci pliku zawierającego tekst odczytywany maszynowo, nagranie treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania) pozwoliło na to, aby osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności miały łatwiejszy dostęp do informacji na stronie szkoły. Realizacja tych działań przyczyniła się do usunięcia istniejących barier, umożliwiając osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności pełne korzystanie z usług szkoły oraz uczestnictwo w procesie edukacyjnym.