Dostosowanie Zespołu Szkół Gastronomicznych w Pile do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
PROGRAM: DOSTĘPNA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA TYTUŁ PROJEKTU: Dostosowanie Zespołu Szkół Gastronomicznych w Pile do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. REALIZATOR: ZESPÓŁ SZKÓŁ GASTRONOMICZNYCH W PILE OPERATOR PROGRAMU: PFRON
Krótki opis projektu: Celem projektu jest zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami pełnego udziału w życiu społecznym poprzez ułatwienie dostępu do Zespołu Szkół Gastronomicznych w Pile (ZSG), w wyniku likwidacji, w okresie od 01.10.2023 do 31.12.2024 r., części barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych w szkole.
Zaplanowano działania zmierzające do: 1. poprawy dostępności architektonicznej poprzez: - przebudowę nawierzchni placu betonowego wraz z wykonaniem odwodnienia przy budynku szkolnym przy ul. Sikorskiego73 w Pile z dostosowaniem pod względem zapewnienia dostępności osobom z niepełnosprawnościami, - wyznaczenie miejsca parkingowego dla ON, - zakup i montaż krzesełka ewakuacyjnego (wraz z szafką do przechowywania) celem umożliwienia sprawnej ewakuacji os. ze szczególnymi potrzebami.
2. poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez: - zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń budynku w sposób wizualny i dotykowy poprzez zainstalowanie planów tyflograficznych poszczególnych kondygnacji w budynku szkoły i hali widowiskowo -sportowej, planu tyflograficznego zagospodarowania terenu szkoły oraz tabliczek w alfabecie Braille’a z numerami pomieszczeń w budynku szkoły i w hali widowiskowo -sportowej, - zakup systemu pętli indukcyjnej.
W wyniku realizacji projektu usunięte zostaną wymienione poniżej bariery zidentyfikowane w dofinansowanej placówce: 1. architektoniczne: - brak możliwości swobodnego poruszania się osób niepełnosprawnych i ze szcególnymi potrzebami po terenie placówki, w szczególności w zakresie dojścia od bramy do budynku szkoły oraz z budynku szkoły do hali widowiskowo - sportowej, Nawierzchnia placu betonowego pomiędzy budynkiem szkoły a halą to nawierzchnia nierówna m.in. z płyt wielootworowych, z krawężnikami betonowymi, całkowicie niedostępna dla ON. Konieczna jest więc przebudowa nawierzchni placu betonowego wraz z wykonaniem odwodnienia. - brak jest miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych wewnątrz obiektu (na terenie szkoły). Najbliższe miejsca parkingowe znajdują się na zewnątrz części obiektu, za płotem i bramą wjazdową (parking miejski). Parkowanie w tym miejscu wymaga od niepełnosprawnych, którzy chcą dotrzeć do szkoły konieczności pokonania sporej odległości po nierównym chodniku. W związku z powyższym zaplanowano wytyczenie miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych na terenie szkoły. - brak możliwości szybkiej i bezpiecznej ewakuacji. Budynek jest obiektem wielokondygnacyjnym i rozległym, niezbędne jest zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebam możliwości ewakuacji. Z uwagi na to zasadny jest zakup i montaż krzesła ewakuacyjnego.
2. komunikacyjnych i informacyjnych: - brak informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku oraz rozplanowania przestrzennego obszaru szkoły pomieszczeń na poszczególnych kondygnacjach budynku, a także w hali widowiskowo-sportowej wraz z przylegającą salą gimnastyczną. - brak oznakowania ułatwiającego poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. - brak dostępu do informacji oraz brak możliwości komunikowania się z osobami słabo słyszącymi lub niesłyszącymi. W trakcie przerw śródlekcyjnych, aparaty słuchowe przestają odseparowywać istotny sygnał audio od pozostałych źródeł szumu i użytkownicy słyszą niezrozumiałą miksturę dźwięków. W placówce brak jest pętli indukcyjnych, które pozwalają na niwelację powyższego.
Termin realizacji projektu: od 01.10.2023 do 31.12.2024 r.