Dostosowanie Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
PROGRAM: DOSTĘPNA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA TYTUŁ PROJEKTU: Dostosowanie Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami. REALIZATOR: ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZY TEATRALNEJ W PILE OPERATOR PROGRAMU: PFRON
Informacje finansowe: Całkowita wartość projektu: 514 443,55 zł Dofinansowanie: 411 554,84 zł Wkład własny: 102 888,71 zł
Krótki opis projektu: Celem projektu jest zapewnienie os. ze szczególnymi potrzebami pełnego udziału w życiu społecznym poprzez ułatwienie dostępu do Zespołu Szkół przy Teatralnej w Pile (ZSpT), w wyniku likwidacji, w okresie od 01.10.2023 do 31.12.2024 r., części barier architektonicznych i informacyjno-komunikacyjnych w szkole.
Zaplanowano działania zmierzające do: 1. poprawy dostępności architektonicznej poprzez: a) wymianę i dostosowanie oświetlenia w salach do wymaganych norm i potrzeb ON, b) zakup i montaż dwóch platform przyschodowych (zewnętrznej i wewnętrznej), c) dostosowanie dla ON toalety damskiej i męskiej na parterze szkoły.
2. poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej poprzez: a) zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń budynku w sposób wizualny i dotykowy poprzez zainstalowanie:
- planu tyflograficznego na parterze i I piętrze budynku szkoły, - tabliczek w alfabecie Braille’a z opisem pomieszczeń w budynku szkoły, - zakup oznaczeń wizualnych na schody wewnętrzne i ściany korytarzy,
b) zakup systemu pętli indukcyjnej.
W wyniku realizacji projektu usunięte zostaną wymienione poniżej bariery zidentyfikowane w dofinansowanej placówce:
1. architektoniczne: a) Montaż platform przyczyni się do usunięcia następujących barier: - brak możliwości swobodnego poruszania się ON i ze szczególnymi potrzebami po terenie szkoły, z uwagi na brak urządzeń jak windy czy platformy umożliwiające im swobodne wejście do placówki, - brak możliwości szybkiej i bezpiecznej ewakuacji. Budynek szkoły ma dwa wejścia, od ulicy Teatralnej oraz od strony boiska szkolnego. Przy wejściu jest stopień. Jest to budynek 3-piętrowy, bez windy. Osoby mające problemy z samodzielnym poruszaniem się obecnie mogą liczyć tylko na pomoc pracowników szkoły.
b) Remont i dostosowanie toalety damskiej i męskiej na parterze zniweluje barierę dostępności do podstawowych świadczeń dla osób niepełnospranych w przestrzeniach publicznych. W budynku szkoły brak jest toalet dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, ze szcególnymi potrzebami.
c) Wymiana opraw jarzeniowych na ledowe w salach lekcyjnych przyczyni się do lepszej dostępności i warunków nauki dla uczniów i pracy dla nauczycieli oraz ograniczy efekt migotania negatywnie wpływający np. na osoby z autyzmem lub niepełnosprawnością wzroku.
2. komunikacyjne i informacyjne: a) montaż planów, tabliczek oraz oznaczeń wizualnych zniweluje bariery: - brak informacji na temat rozkładu pomieszczeń, - brak oznakowania ułatwiającego poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym. W szkole nie ma oznaczeń w alfabecie Braille'a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
b) zakup systemu przenośnej pętli indukcyjnej zniweluje brak dostępu do informacji oraz brak możliwości komunikowania się z osobami słabo słyszącymi lub niesłyszącymi. W trakcie przerw śródlekcyjnych, aparaty słuchowe przestają odseparowywać istotny sygnał audio od pozostałych źródeł szumu i użytkownicy słyszą niezrozumiałą miksturę dźwięków. W placówce obecnie brak jest pętli indukcyjnych, które pozwalają na niwelację powyższego.
Termin realizacji projektu: od 01.10.2023 do 31.12.2024 r.