Wsparcie ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty powiatu pilskiego w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej
Projekt Powiatu Pilskiego pn. „Wsparcie ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty powiatu pilskiego w prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej” uzyskał dofinansowanie w ramach Priorytetu 6 „Fundusze europejskie dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+)”
Działania 06.07 „Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe”
Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Całkowita wartość projektu: 2 309 533,28 zł
Kwota dofinansowania: 2 078 579,94 zł
Kwota dofinansowania UE: 1 616 673,29 zł
Wkład własny: 230 953,34 zł
Data rozpoczęcia projektu: 2024-12-01
Data zakończenia projektu: 2027-03-31
Głównym celem projektu jest zapewnienie, w okresie od 01.12.2024 do 31.03.2027 r., równego dostępu do dobrej jakości kształcenia włączającego w 8 ogólnodostępnych szkołach, prowadzących kształcenie zawodowe i ogólne w powiecie pilskim poprzez:
- zwiększ. kwalifikacji i kompetencji zawodowych do pracy z uczniem niepełnosprawnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 160 (116K i 44M) osób z kadry pedagogicznej,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych, działań integracyjnych i przeciw dyskryminacji dla 720 uczniów (432K, 288M),
- dostosowywanie dostępności i warunków panujących w szkołach do zgłaszanych potrzeb społecznych.
Projekt będzie realizowany przez: Beneficjenta, to jest Powiat Pilski we współpracy z:
- I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej Curie w Pile,
- Zespołem Szkół Budowlanych w Pile,
- Zespołem Szkół Ekonomicznych w Pile,
- Zespołem Szkół przy Teatralnej w Pile,
- Zespołem Szkół Technicznych w Pile
- Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile
- Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile
- Zespół Szkół w Łobżenicy
Grupa docelowa w projekcie to 8 ogólnodostępnych szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólne w powiecie pilskim, 160 osób z ich kadry pedagogicznej (116K, 44M) oraz 720 uczniów/uczennic (432K, 288M) w tym 7 osób niepełnosprawnych i 116 ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty, rezultaty Projektu: - podniesienie kwalifikacji 26 przedstawicieli kadry szkół w zakresie pracy z ON oraz z SPE,
- podniesienie kompetencji 116 przedstawicieli Rad Pedagogicznych szkół w zakresie edukacji włączającej i pracy z ON oraz z SPE,
- poprawa dostępności 8 szkół zaangażowanych w projekt,
- wsparcie w zakresie skutecznej edukacji włączającej 8 placówek systemu oświaty,
- wsparcie 123 uczniów niepełnosprawnych i z SPE,
- nabycie przez 720 uczniów umiejętności rozpoznawania i przezwyciężania stereotypów oraz uprzedzeń, co przyczyni się do bardziej tolerancyjnego społeczeństwa szkolnego.
Zadania, które będą realizowane w ramach Projektu. ZADANIE 1 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZSE w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. zakup, roboty budowlane i montaż schodołaza i platformy schodowej,
2. zakup i montaż rampy składanej,
3. wymiana podłogi w gabinecie terapeutycznym,
4. zakup sof akustycznych,
5. zakup budki akustycznej,
6. zakup mebli i wyposażenia do gabinetu terapeutycznego.
ZADANIE 2 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS w Łobżenicy z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. wymiana drzwi wejściowych,.
2. adaptacja pomieszczenia na gabinet terapeutyczno-logopedyczny,
3. zakup mebli i wyposażenia gabinetu pedagoga i gabinetu terapeutyczno-logopedycznego,
4. utworzenia kącika wyciszenia.
ZADANIE 3 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ILO w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano działania polegające na adaptacji pomieszczenia na łazienkę dla osób niepełnosprawnych.
ZADANIE 4 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Staszic w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami Zaplanowano działania polegające na modernizacji dwóch łazienka z przystosowaniem ich dla osób niepełnosprawnych.
ZADANIE 5 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Technicznych w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. adaptacja pomieszczeń na gabinet pedagoga specjalnego,
2. wyposażenie gabinetu,
3. utworzenie kącika wyciszenia,
4. zakup 2 budek akustycznych.
ZADANIE 6 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZSG w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. zakup wyposażenia kącika wyciszenia,
2. zakup wyposażenia gabinetu pedagoga oraz gabinetu psychologa i pedagoga specjalnego,
3. utworzenie mobilnej sali dydaktycznej.
ZADANIE 7 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS przy Teatralnej w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. zakup wyposażenia do gabinetu pedagogiczno-psychologicznego,
2. zakup wyposażenia do gabinetu rewalidacyjnego.
ZADANIE 8 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Budowlanych w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami. Zaplanowano następujące działania:
1. zakup mebli do gabinetu terapeutycznego pedagoga specjalnego i pedagoga,
2. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga specjalnego,
3. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga.
ZADANIE 9 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej poprzez studia podyplomowe dla N ZSE, ZST, ZS Staszic i ZSB w Pile oraz ZS w Łobżenicy. Zaplanowano studia podyplomowe dla 26 nauczycieli na kierunkach:
1. Diagnoza, terapia, wsparcie i edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
2. Pedagogika specjalna w tym: terapia pedagogiczna i socjoterapia,
3. Neuropsychologia,
4. Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie, z autyzmem oraz z zespołem Aspergera,
5. Trening Zastępowania Agresji,
6. Edukacja włączająca i integracja.
ZADANIE 10 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej poprzez studia podyplomowe dla N ILO, ZSG, ZSprzyT i ZSB. Zaplanowano studia podyplomowe dla 26 nauczycieli na kierunkach:
1. Neurodydaktyka,
2. Terapia zaburzeń więzi,
3. Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna,
4. Oligofrenopedagogika z arteterapią,
5. Logopedia.
ZADANIE 11 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej poprzez kursy i szkolenia dla nauczycieli. Zaplanowano wsparcie w postaci kursów i szkoleń dla 35 nauczycieli w tym:
1. Szkolenie Trener TUS I i II stopień on line,
2. Kurs online Praca z dzieckiem z autyzmem oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
3. Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi,
4. Artrterapia.
ZADANIE 12 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS Ekonomicznych w Pile. W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:
1. rozwijające kompetencje emocjonalno-społecznych dla 2 uczniów - zajęcia indywidualnie,
2. dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego dla 10 osobowej grupy,
3. dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego dla 10 osobowej grupy,
4. dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki dla 10 osobowej grupy,
5. terapeutyczne indywidualne dla 2 uczniów.
ZADANIE 13 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS w Łobżenicy. W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:
1. terapia psychologiczna indywidualna dla 5 osób,
2. zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem specjalnym dla 6 osób,
3. terapia logopedyczna indywidualna dla 5 osób,
4. terapia zajęciowa dla 3 osób,
5. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno– społeczne z elementami treningu umiejętności społecznych dla 5 osób,
6. terapia pedagogiczna w zakresie usprawnienia zaburzonych funkcji i wyrównywania deficytów - indywidualnie dla 4 osób,
7. edukacja ku przyszłości - zajęcia przygotowujące do dorosłego życia dla 5 osób.
ZADANIE 14 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS przy Teatralnej w Pile. W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:
1. terapia psychologiczno-pedagogiczna - zajęcia indywidualne dla 8 osób,
2. zajęcia rewalidacyjne 1 grupa 4 osobowa,
3. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego dla jednej 10 osobowej grupy,
4. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki dla jednej 10 osobowej grupy.
ZADANIE 15 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS Techn. w Pile. W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:
1. terapia psychologiczna - zajęcia indywidualne dla 5 osób,
2. zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem specjalnym dla 6 osobowej grupy,
3. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z elementami treningu
umiejętności społecznych dla 5 osobowej grupy,
4. terapia pedagogiczna w zakresie usprawniania zaburzonych funkcji i wyrównania deficytów w związku z niepełnosprawnością w celu włączenia ucznia/cy do pełnego funkcjonowania w społeczeństwie - zajęcia indywidualne dla 4 osób.
ZADANIE 16 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS Budowlanych w Pile. W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:
1. trening umiejętności społecznych dla 15 osób,
2. indywidualne zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla 10 osób,
3. zajęcia socjoterapeutyczne dla 6 osób,
ZADANIE 17 Zatrudnienie w ZS przy Teatralnej dodatkowego personelu - pedagoga specjalnego w celu zwiększenia udziału dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. W ramach zadania zaplanowano zatrudnienie w ZS przy Teatralnej dodatkowego personelu – pedagoga specjalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
ZADANIE 18 Wsparcie prowadzenia działań mających na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji, m.in. wobec uczniów z niepełnosprawnościami i z SPE poprzez wyposażenie placówek w odpowiednie pomoce i materiały dla kadry pedagogicznej oraz uczniów. W ramach zadania zaplanowano wsparcie w postaci wyposażenia placówek:
1. Zespół Szkół Gastronomicznych zaplanował utworzenie w pracowni komputerowej stanowiska dla ON wyposażonego w program ZoomText Magnifier and Reader, mysz powiększającą i spec. Klawiaturę.
2. Zespół Szkół Budowlanych w Pile zaplanował:
a) wyposażenie dla uczniów słabowidzących pomocne w codziennej nauce w tym:
- Zoom TextMagnifier – program, służący do powiększania oraz uwydatniania wszystkiego co znajduje się na ekranie komputera,
- sprzęty powiększające,
b) Wyposażenie dla uczniów słabosłyszących w tym:
- specjalistyczny program multimedialny dla dzieci i młodzieży, wspomagający terapię
wyższych funkcji słuchowych, w tym centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego,
- pakiet składający się z dwóch programów serii mTalent - „Percepcja wzrokowa” oraz
„Percepcja słuchowa”,
- nagłośnienie do sali lekcyjnej.
ZADANIE 19 Wsparcie prowadzenia działań mających na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji, m.in. wobec uczniów z niepełnosprawnościami i z SPE poprzez działania ukierunkowanie na rozwijanie wśród dzieci/uczniów postaw związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na np.: płeć, rasę, pochodzenie narodowe i etniczne, religię, światopogląd, niepełnosprawność, wiek czy status społeczny i ekonomiczny. W ramach zadania przeprowadzone zostaną:
1. innowacyjne warsztaty – symulacje niepełnosprawności,
2. warsztaty świadomościowe,
3. warsztaty można różnić się pozytywnie.
ZADANIE 20 Podnoszenie kompetencji N w zakresie podnoszenia jakości edukacji włączającej oraz pracy z uczniem niepełnosprawnym oraz z SPE poprzez warsztaty dla Rad Pedagogicznych. W ramach zadania zaplanowano warsztaty dla członków Rad Pedagogicznych placówek objętych projektem w tym:
1. Edukacja włączająca,
2. Zaburzenia psychospołeczne rozwoju uczniów/nic,
3. Krótkie techniki motywowania,
4. Współpraca z rodzicami w procesie wychowawczym.