Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej w Powiecie Pilskim
Projekt Powiatu Pilskiego pn."Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej w Powiecie Pilskim" uzyskał dofinansowanie w ramach Priorytetu 05 „Fundusze europejskie wspierające społeczną infrastrukturę dla Wielkopolan (EFRR)” Działania 05.01 „Poprawa równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej” Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027.
Data rozpoczęcia projektu: 2024-10-01 Data zakończenia projektu: 2026-12-31
Głównym celem projektu jest poprawa dostępu do wysokiej jakości kształcenia zawodowego oraz dostosowanie kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy poprzez wsparcie infrastruktury edukacyjnej pięciu szkół i placówek oświatowych w Powiecie Pilskim. Cel główny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
dostosowanie infrastruktury kształcenia zawodowego do oczekiwań i potrzeb rynku pracy oraz pracodawców,
rozwój pracowni kształcenia praktycznego poprzez poprawę jakości wyposażenia w sprzęt i materiały dydaktyczne,
stworzenie w szkołach warunków nauczania zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej,
poprawa warunków prowadzenia zajęć edukacyjnych.
Projekt będzie realizowany przez: Beneficjenta, to jest Powiat Pilski we współpracy z:
Powiatowym Centrum Edukacji w Pile, ulica Ceglana 2, 64-920 Piła,
Zespołem Szkół Budowlanych w Pile, ulica J. Kilińskiego 16, 64-920 Piła,
Zespołem Szkół Ekonomicznych w Pile, ulica Sikorskiego 18a, 64-920 Piła,
Zespołem Szkół przy Teatralnej w Pile, ulica Teatralna 1, 64-920 Piła,
Zespołem Szkół Technicznych w Pile ulica Ceglana 4, 64-920 Piła.
Zadania, które będą realizowane w ramach Projektu.
ZADANIE 1 Zakup wyposażenia do pracowni praktycznej nauki zawodu: Doposażenie pracowni samochodowej w Powiatowym Centrum Edukacji w Pile w samochody:
z silnikiem elektrycznym 2 szt. wraz z 1 stacją ich ładowania,
z silnikiem hybrydowym – 3 szt.,
z silnikiem diesel – 2 szt.,
z silnikiem benzynowym – 2 szt.
Doposażenie pracowni praktyki wirtualnej (w ramach pracowni mechatroniki samochodowej) w Powiatowym Centrum Edukacji w Pile w 15 szt. okularów VR wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz stacjami dokującymi (ładującymi).
Utworzenie pracowni symulacyjnej „Centrum logistyczno-spedycyjne” w Zespole Szkół przy Teatralnej w Pile poprzez:
utworzenie stanowisk komputerowych wyposażonych w zaawansowane oprogramowanie logistyczne - 26 szt.
wyposażenie pracowni w walizki szkoleniowe z tachografem – 20 szt.
symulator wózka widłowego z oprogramowaniem – 1 szt.
Wyposażenie pracowni mechanicznej w Zespole Szkół Technicznych w Pile poprzez:
utworzenie 28 w pełni wyposażonych stanowisk warsztatowych wyposażonych w 16 stołów warsztatowych i 28 taboretów obrotowych,
dedykowane stanowisko dla nauczycieli wyposażone w biurko nauczycielskie na stelażu metalowym, z imadłem ślusarskim oraz krzesło obrotowe.
warunki do przechowywania narzędzi i materiałów (szafy, pojemniki, tablica)
wyposażenie: skrzynki z narzędziami – 14 zest. oraz sprzęt mechaniczny m.in.: 2 wiertarki, 1 wyrzynarka, 1 szlifierka, 6 wiertarko-wkrętarek, 14 pistoletów do kleju z zestawem wkładów, 14 zmiotek z szufelką , artykuły ochronne oraz instrukcje BHP do bezpiecznej obsługi sprzętu.
Doposażenie pracowni ekonomiczno-informatycznej (sala 22) w Zespole Szkół Ekonomicznych w Pile w 17 zestawów komputerowych (jednostki centralne, myszki, klawiatury, monitor). Doposażenie pracowni informatycznej (sala 33) w Zespole Szkół Ekonomicznych w Pile w 17 zestawów komputerowych (jednostki centralne, myszki, klawiatury, monitor). Doposażenie pracowni informatycznej (sala 34) w Zespole Szkół Ekonomicznych w Pile w:
10 gogli typu VR wraz z oprogramowaniem,
1 szafę do przechowywania gogli z gniazdami do ładowania,
10 okrągłych mat pod fotele do wyznaczania pola roboczego goglom VR,
1 telewizor z funkcją SMART do łączenia się ze światem VR wraz z uchwytem,
router do stabilnego podtrzymywania sieci dla 20 urządzeń VR.
oprogramowanie Corel Draw
ławki z krzesłem dla osoby niepełnosprawnej 3 zestawy
Doposażenie pracowni multimedialno-informatycznej (sala 43) w Zespole Szkół Ekonomicznych w Pile w:
10 gogli typu VR wraz z oprogramowaniem,
szafę do przechowywania gogli z gniazdami do ładowania,
10 okrągłych mat pod fotele do wyznaczania pola roboczego goglom VR,
router do stabilnego podtrzymywania sieci dla 20 urządzeń VR.
5 tabletów graficznych piórkowych
Komputer stacjonarny do obróbki i przygotowywania materiałów wyświetlanych na mobilnym ekranie
Doposażenie pracowni multimedialno-informatycznej (sala 4) w Zespole Szkół Ekonomicznych w Pile w 4 zestawy komputerowe (jednostki centralne, myszki, klawiatury, monitor).
ZADANIE 2 Inwestycje w przyszkolną infrastrukturę sportową.
Przeprowadzenie inwestycji w przyszkolną infrastrukturę sportową w Zespole Szkół Budowlanych w Pile w ramach której zaplanowano:
budowę boiska wielofunkcyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą taką jak oświetlenie, odwodnienie, utwardzenie terenu, wyposażenie boisk. Stworzenie boiska wielofunkcyjnego obejmuje wykonanie nawierzchni z poliuretanu pod boisko do piłki ręcznej, dwa boiska do piłki siatkowej i dwa do piłki koszykowej wraz z ich wyposażeniem (piłkochwyty, ławki trybunowe, bramki, kosze, wypos. do siatkówki) - całość o wymiarach 44x24m. Projekt obejmuje również wykonanie oświetlenia energooszczędnego oraz odwodnienie boisk. Instalacja oświetlenia terenu modernizowanego boiska szkolnego stanowić będzie przestrzeń dydaktyczną do zajęć programowych dla zawodów elektryk, technik elektryk i technik automatyk, w zakresie m.in. wykonywania oświetlenia terenu z wykorzystaniem ekologicznych źródeł światła LED, rozwiązań automatyki oświetlenia terenu instalowanych w szafkach oświetleniowych, prac kontrolno-pomiarowych instalacji i urządzeń. W ten sposób, modernizacja boiska szkolnego przekształca się w wielofunkcyjną przestrzeń edukacyjną, która nie tylko wspiera rozwój fizyczny uczniów, ale również stanowi bazę do rozwijania ich umiejętności zawodowych i technicznych.
wymianę parkietu w sali gimnastycznej: po zakończeniu modernizacji boiska i renowacji sali gimnastycznej wystąpi możliwość realizacji zajęć w pełnym zakresie, tzn. bezpieczne wykonywanie zestawów ćwiczeń przewidzianych programem nauczania, w warunkach zapewniających komfort i bezpieczeństwo użytkowników.
ZADANIE 3 Montaż paneli fotowoltaicznych – OZE Montaż paneli fotowoltaicznych w Zespole Szkół przy Teatralnej w Pile: zaplanowano inwestycję w energię odnawialną poprzez instalacji paneli fotowoltaicznych – mikroinstalacje do 50 kW. Takie działanie nie tylko przyczyni się do zmniejszenia zależności od tradycyjnych źródeł energii i obniżenia kosztów operacyjnych, ale również wpisze się w trendy związane z ochroną środowiska i promowaniem zrównoważonego rozwoju. Instalacja jest zwymiarowana i odpowiada rzeczywistemu zapotrzebowaniu energetycznemu szkoły. ZADANIE 4 Nadzór inwestorski Nadzór przy inwestycji w infrastrukturę sportową w Zespole Szkół Budowlanych w Pile.
ZADANIE 5 Promocja projektu. Zakup i montaż tablic informacyjnych w miejscach realizacji projektu.
Grupa docelowa w projekcie. Projekt wpłynie na poprawę warunków kształcenia zawodowego w szkołach i placówkach, których organem prowadzącym jest Powiat Pilski. Jego realizacja ze względu na szerokie oddziaływanie i duże znaczenie dla lokalnej społeczności będzie miała istotny wpływ na szereg grup. Do grup docelowych projektu zaliczono:
Uczniów szkół i placówek edukacyjnych objętych projektem – projekt zakłada poprawę stanu infrastruktury edukacyjnej zawodowej poprzez wyposażenie bazy dydaktycznej ukierunkowane na rozwój pracowni kształcenia praktycznego w branżach zgodnych z potrzebami rynku pracy, a także inwestycje w przyszkolną infrastrukturę sportową w pięciu placówkach prowadzących kształcenie zawodowe na obszarze powiatu pilskiego. W wyniku realizacji projektu proces kształcenia w wyposażonych pracowniach będzie odzwierciedlał warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. Baza dydaktyczna jest przeznaczona dla młodzieży, która uzyska wykształcenie i kwalifikacje w zawodach właściwych dla danej branży, które są oczekiwane na rynku pracy. Projekt zakłada również inwestycję w przyszkolną infrastrukturę sportową, stanowiącą uzupełnienie działań.projektowych, wpływających na stworzenie funkcjonalnej i bezpiecznej przestrzeni do zajęć sportowych dla uczniów. Efekty rzeczowe projektu dostępne będą dla osób z niepełnosprawnościami, co stworzy również możliwości nabywania umiejętności i kompetencji zawodowych przez te osoby w sposób niedyskryminujący, wpłynie na przeciwdziałanie rozwarstwieniu społecznemu i segregacji w edukacji.
Kadra pedagogiczna szkół i placówek edukacyjnych objętych projektem – nauczyciele kształcenia zawodowego dzięki rozwojowi pracowni kształcenia praktycznego, które zostaną wyposażone w nowoczesne narzędzia dydaktyczne, będą mogli prowadzić zajęcia w warunkach odzwierciedlających rzeczywiste środowisko pracy w danym zawodzie, co ze względu na stan istniejący wyposażenia, a także braki sprzętowe, nie było do tej pory możliwe.
Przedsiębiorstwa i firmy działające na obszarze powiatu pilskiego - dzięki inwestycji w bazę dydaktyczną szkół i placówek kształcenia zawodowego możliwie będzie wykształcenie specjalistów w danej dziedzinie, którzy oprócz wiedzy teoretycznej będą posiadali również umiejętności praktyczne wymagane przez pracodawców (kształcenie ucznia dostosowane do oczekiwań oraz potrzeb rynku pracy). Przedsiębiorstwa zyskają wykwalifikowanych pracowników, których proces kształcenia odbywał się będzie w pracowniach i na wyposażeniu zbliżonym do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej.
Władze samorządowe Powiatu Pilskiego - do ustawowych zadań samorządu szczebla powiatowego należy wykonywanie zadań z zakresu oświaty szczebla ponadpodstawowego. Efektywna realizacji tych celów będzie możliwa dzięki wdrożeniu przedmiotowego projektu.
Efekty, rezultaty Projektu: w wyniku realizacji projektu, uczniowie będą mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach praktycznych w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych miejsc pracy, a także będą mogli korzystać z bezpiecznej infrastruktury sportowej. To z kolei przyczyni się do lepszego efektu dydaktycznego, ponieważ uczniowie będą mogli lepiej zrozumieć i przyswoić materiał, mając możliwość bezpośredniego zastosowania teorii w praktyce. Ostatecznym celem jest profesjonalne przygotowanie uczniów do wykonywania zadań zawodowych, które są oczekiwane na rynku pracy, co zwiększy ich szanse na znalezienie zatrudnienia i przyczyni się do rozwoju lokalnej gospodarki.
Wyznaczonymi celami ogólnymi projektu, odnoszącymi się do jego długofalowych korzyści społeczno-gospodarczych są:
wzrost potencjału społeczno-gospodarczego Powiatu Pilskiego oraz Wielkopolski,