Opis działań realizowanych w ramach projektu:
1. UTWORZONO I WYPOSAŻONO POWIATOWE CENTRUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ PRZY I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE W PILE (w tym m.in. mikroskopy, meble, tablica interaktywna, dygestorium, zestawy do doświadczeń (badanie wody, gleby i powietrza, stacja meteo, laptop, nagłośnienie).
Utworzono stronę internetową do potrzeb działania PCEE (szczegóły na http://www.eko.powiat.pila.pl/), która zawiera treści dot. edukacji ekologicznej. Strona służy do informowania społeczności o walorach środowiskowych obszaru powiatu pilskiego, aktualnych akcjach dot. edukacji ekologicznej, ogłaszania konkursów, przeprowadzania ankiet, promocji projektu, działań i obiektów edukacji ekologicznej prowadzonych przez Partnerów.
Powiatowe Centrum Edukacji Ekologicznej:
Sala jest wielofunkcyjna, może być wykorzystywana do zajęć laboratoryjnych, konferencji, szkoleń, warsztatów oraz olimpiad czy konkursów wiedzy. Przed wejściem stoi monitor interaktywny oraz Infokiosk ze specjalnym oprogramowaniem.
Pracownia wyposażona jest w:
- sprzęt multimedialny,
- meble laboratoryjne (stoły do doświadczeń, dygestorium, strefa myjąca),
- mikroskopy,
- wagi laboratoryjne,
- podstawowy sprzęt laboratoryjny (m.in. urządzenia pomiarowe do badania pH roztworów, określania zawartości CO2 w powietrzu),
- podstawowe odczynniki chemiczne,
- nowoczesne zestawy umożliwiające obrazowanie działania urządzeń pozwalających na pozyskiwanie energii w sposób odnawialny,
- zestawy laboratoryjne umożliwiające pracę związaną z analizą stanu wód i gruntów podczas zajęć terenowych,
- sprzęt wideo umożliwiający rejestracje zajęć terenowych,
- pomoce dydaktyczne (plansze, interaktywne zestawy multimedialne),
- stację meteo.
W pracowni prowadzone są warsztaty:
- alternatywne źródła energii.
- analiza wody, gruntu i powietrza.
- meteo – analiza danych, planowanie prognozy pogody.
- zajęcia mikroskopowe.
- segregacja odpadów.
Inne formy zajęć:
- terenowe,
- wycieczki edukacyjne,
- akcje edukacyjne (plakaty o treści ekologicznej),
- spotkania z mieszkańcami podczas imprez plenerowych.
ZADANIE ZREALIZOWANO.
2. UTWORZONO ŚCIEŻKĘ EDUKACYJNĄ PRZY STAROSTWIE POWIATOWYM W PILE (tablice edukacyjne, interaktywne tablice z modułem mówiącym, ławki z nadrukami zdjęć i haseł ekologicznych, śmietniki do segregacji),
3. PROWADZONE SĄ EKOLOGICZNE KAMPANIE INFORMACYJNO-EDUKACYJNE DLA DZIECI, MŁODZIEŻY I SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH: akcje banerowe, kwartalne artykuły prasowe o tematyce edukacyjnej, wydawnictwa o walorach przyrodniczych – album przyrodniczy oraz mapa powiatu z uwzględnieniem ścieżek rowerowych.
Nadleśnictwo Zdrojowa Góra wyprodukowało i opublikowało w TV ASTA film pt. „Cztery pory roku”. Składa się on z 4 odcinków, a powstał na kanwie pracy, którą wykonują leśnicy w poszczególnych porach roku: wiosną, latem, jesienią i zimą.
Warto zobaczyć jak las się zmienia w ciągu roku i jakie prace odtworzeniowe, pielęgnacyjne i obserwacyjne wykonuje się na obszarach leśnych w ciągu całego roku.
Film do obejrzenia tutaj: https://www.powiat.pila.pl/aktualnosci/4278,film-o-pieknie-pilskich-lasow-i-pracy-lesnikow-w-czterech-odslonach
ZADANIE ZREALIZOWANO.
4. AKTYWNA EDUKACJA EKOLOGICZNA DZIECI, MŁODZIEŻY, prowadzącą do podniesienia poziomu wiedzy przyrodniczej, kształtowania właściwych zachowań zmierzających do poszanowania i dbałości o środowisko POPRZEZ WYJAZDY EDUKACYJNE (wycieczki do spalarni śmieci, zakładu segregacji, Poznańskiego Parku Naukowo – Technologicznego, Nadleśnictw Zdrojowa Góra i Kaczory na lekcje edukacyjne). We wszystkich wyjazdach wezięli udział uczniowie ze szkół ponadpodstawowych Powiatu Pilskiego.
Zrealizowano także lekcje w formie on line:
- 12 tematycznych zajęć prowadzonych przez NZG
- 10 tematycznych zajęć prowadzonych przez NK
- 12 lekcji na temat pracy zakładu segregacji śmieci, prowadzonych przez przedstawicieli Firmy zajmującej się segregacją i utylizacją śmieci
- 10 zajęć nt. instalacji przetwarzania odpadów funkcjonującej na terenie spalarni śmieci w Poznaniu
- 10 zajęć prowadzonych przez Laboratorium Wyobraźni Poznańskiego Parku Naukowo - Technologicznego (PPNT).
ZADANIE ZREALIZOWANO.
ZADANIA NADLEŚNICTW:
5. MODERNIZACJA I DOPOSAŻENIE ISTNIEJĄCYCH OŚRODKÓW EDUKACJI EKOLOGICZNEJ (ZDROJOWA GÓRA, W DOBRZYCY I OŚRODKU EDUKACJI LEŚNEJ KALINKA),
- zmodernizowano i doposażono OŚRODEK EDUKACJI LEŚNEJ W ZDROJOWEJ GÓRZE: budowa dodatkowego stropu w sali narad (edukacyjnej) w budynku Nadleśnictwa Zdrojowa Góra przy Al. Poznańskiej 126 w miejscowości Piła.Wyodrębniono dodatkowy pokój do prowadzenia zajęć ze specjalistycznym sprzętem mikroskopowym oraz utworzono stanowisko dla osoby niepełnosprawnej ruchowo na parterze. Zakupiono także doposażenie pracowni mikroskopowej w 6 mikroskopów stereoskopowych z wbudowaną kamerą i oprogramowaniem oraz pomoce dydaktyczne.
ZADANIE ZREALIZOWANO.
- Modernizacja i doposażenie Punktu Edukacji Przyrodniczo – Leśnej w Szkółce leśnej w Dobrzycy na potrzeby zajęć edukacji ekologicznej dla dzieci i młodzieży: odbudowano zniszczone wiatę rekreac. i kącik edu. w na terenie Szkółki Leśnej w Dobrzycy, wyposażono w dodatkowe elementy takie jak: stoliki, drewn. osłony maskujące, 8 kpl. stołów z ławkami i 4 szt. koszy na śmieci, zamontowano 8 przyrządów eduk. do gier i zabaw.
ZADANIE ZREALIZOWANO.
- Doposażenie Ośrodka Edukacji Leśnej Kalinka.
Obejmuje: doposaż. budynku i placu z wiatą i miejscem na ognisko, czyniąc go bardziej dostępnym. Wyposażenie w tzw. infokiosk. Utwardzenie placu z wiatą i miejscem na ognisko umożliwi bezpieczniejsze i łatwiejsze korzystanie z obiektu przez osoby niepełnos., poruszające się z utrudnieniami. Odnowienie tablic na ścieżce ma na celu uaktualnienie ich treści, opatrzenie bardziej dopasowanymi do miejsca informacjami i dobrymi ilustracjami-rysunkami.
ZADANIE ZREALIZOWANO.
6. MODERNIZACJA ŚCIEŻEK EDUKACYJNYCH NADLEŚNICTW:
- ścieżka rowerowa KRĘTA - wymiana małych tzw. „kapliczek” na wielkoformatowe tablice edu. z nową, uaktualnioną treścią – 10 szt. Ścieżka zlokaliz. jest w sąsiedztwie miejscowości Białośliwie.
ZADANIE ZAKOŃCZONE
- utworzenie pieszej ścieżki edu. wokół jez. Kopcze w sąsiedztwie miejscowości Kaczory Planuje się ogrodzenie oraz zamontowanie elementów małej architektury (1 szt. wiaty leśnej drew. z ławost., 2 kosze na śmieci z segregacją, 3 szt. tablic edu-inf, piktogramy na drzewach wyznaczające trasę ścieżki - 80 szt.). ZADANIE ZAKONCZONE.
- Modernizacja ścieżki edukacyjnej „Smok” - ścieżka położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie miasta Piła. Wzdłuż ścieżki plan. jest wymienienie 14 tablic edu. oraz wyposażenie placu przy „Smoku” w elementy malej architektury (6 ław, 2 szt. wiaty leśnej z ławost.i, 2 szt. pojemników na odpady z segregacją, tablice infor. ze stelażem szt. 3. Planowane jest także utworzenie płotu ogrodzeniowego. Ogr. będzie znajdować się przy samej drodze i odgradzać plac, na którym staną wiaty od drogi. Moder. ścieżki obejm. będzie także wymianę tablic edu. szt. 14. ZADANIE ZAKONCZONE.