UKE ostrzega - Jak rozpoznać kosztownego SMS-a

Data: 14-10-2013    Drukuj     Udostępnij     Udostępnij

UKE ostrzega - Jak rozpoznać kosztownego SMS-a
Każdy z nas nie raz bywa zachęcany, aby za pomocą SMS-a oddać głos w konkursie lub spróbować szczęścia w loterii SMS-owej. Przed decyzją o udziale warto wiedzieć jak dużo może nas kosztować wysłanie tego rodzaju wiadomości tekstowej.


Konkursy i loterie SMS-owe
 
Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a na numer specjalny, jest to SMS o podwyższonej opłacie - tzw. SMS Premium Rate.
 
W przypadku tego typu SMS-ów, usługodawcą jest najczęściej firma organizująca konkurs, lub świadcząca daną usługę w Internecie, a operator jedynie realizuje inicjowane przez użytkownika połączenie. Niestety nie każdy usługodawca informuje o kosztach SMS-ów. 
 
Jak chronić się przed wysokim rachunkiem?
 
Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami warto poznać prosty sposób na sprawdzenie wysokości opłaty za wysłanie wiadomości tekstowej. W tym celu wystarczy umiejętność poprawnego odczytania danych zawartych w numerze SMS, na który zamierzamy wysłać wiadomość.
 
 
Numery SMS Premium Rate bazują na pewnym schemacie.
 
SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych. 
 
O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce. Oznacza ona dokładną wartość netto wysyłanej wiadomości SMS.
 
Przykładowo, numer zaczynający się od siedem dwa, oznacza że koszt SMS-a wynosi dwa złote plus VAT.
 
Możemy spotkać się także z numerami SMS rozpoczynającymi się od cyfry dziewięć.
 
W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad dziesięć złotych.
 
W tym przypadku cena - koszt rzeczywisty SMS-a to dwie cyfry po dziewiątce. Przykładowo, numer zaczynający się od dziewięć dwa pięć, oznacza, że koszt SMS-a wynosi dwadzieścia pięć złotych plus vat.
 
Pamiętajmy - schemat naliczania kosztów SMS-ów jest naprawdę prosty. 
 
Przy numerze SMS zaczynającym się od cyfry siedem, kolejna cyfra po niej przekazuje informację o jego koszcie. 
 
Analogicznie, w przypadku numeru SMS-a zaczynającego się od cyfry dziewięć - dwie kolejne cyfry ujawnią cenę netto SMS-a.
 
W razie wątpliwości lub problemów skontaktuj się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE.
 
Obowiązki operatora – blokada oraz informowanie abonenta
 
Na każde żądanie abonenta dostawca publicznej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany do nieodpłatnego określenia progu kwotowego dla każdego okresu rozliczeniowego, po przekroczeniu którego dostawca usług telekomunikacyjnych jest zobligowany do: 
  • natychmiastowego poinformowania abonenta o przekroczeniu progu,
  • na żądanie abonenta zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że takie połączenia nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.
Abonentom powinny być oferowane, co najmniej 3 progi kwotowe:
  • 35 zł,
  • 100 zł,
  • 200 zł.
Prawo obliguje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do:
  • nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie oraz połączeń przychodzących z takich numerów,
  • nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie, 
  • nieodpłatnego blokowania połączeń przychodzących z takich numerów
 
Przepisy Prawa telekomunikacyjnego nakładają jeszcze jeden obowiązek na dostawców usług telekomunikacyjnych – jest nim umożliwienie abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną, określoną przez abonenta.
Zapisz się na newsletter
Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej

Zarządzaj plikami cookies

Niezbędne pliki cookies

Niezbędne pliki cookie czynią stronę użyteczną włączając podstawowe funkcje, takie jak nawigacja po stronie i dostęp do zabezpieczonych obszarów strony. Strona internetowa nie może działać prawidłowo bez tych plików cookie.

Preferencyjne pliki cookies

Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób zachowania lub wygląd strony internetowej, np. preferowany język lub region, w którym się znajdujesz.

Statystyczne pliki cookies

Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielom witryn zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stronami internetowymi, zbierając i zgłaszając informacje anonimowo. Dzięki tym anonimowym informacjom możemy polepszać jej wygląd i funkcjonalność.

Marketingowe pliki cookies

Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia odwiedzających na stronach internetowych. Intencją jest wyświetlanie reklam, które są odpowiednie i angażujące dla indywidualnego użytkownika, a tym samym bardziej wartościowe dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych. Dzięki temu zobaczysz tylko te reklamy, które spełniają Twoje oczekiwania