Państwo Anna i Roman z okolic Piły zgłosili się do Rzecznika Praw Konsumentów w Pile z prośbą o pomoc, ponieważ oddzwonili na „głuchy telefon” z wysp Wniebowstąpienia. Rachunek za to połączenie wyniósł 1500 zł! Dzięki interwencji rzecznika operator anulował wypłatę.
Historia wyglądała następująco: Pan Roman wstał rano i zobaczył na telefonie nieodebrane połączenie. Zwyczajowo odzwonił. Usłyszał jednak w słuchawce sygnał rozłączenia. Tego samego dnia, wieczorem jego telefon został zablokowany, otrzymał również sms o wygenerowanym koszcie w wysokości 1500 zł. Przestraszony postanowił zwrócić się do salonu operatora telekomunikacyjnego po biling i okazało się, że rozmowa trwała… ponad dwieście minut! Za nią właśnie został naliczony tak wysoki koszt. Wtedy mężczyzna zwrócił się o pomoc do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pile. Rzecznik wystąpił z interwencją do operatora.
- Są to sprawy o tyle skomplikowane, że trudno w takich przypadkach upatrywać winy operatora telekomunikacyjnego. Jest on jedynie pośrednikiem, a od klienta zależy z jakich usług korzysta i czy na przykład zablokuje połączenia z dalekich krajów, czy nie, podobnie czy oddzwoni na nieznany numer. To są decyzje abonentów. Jednak w tym przypadku operator pozytywnie ustosunkował się do naszego wniosku i anulował opłatę w wysokości 1500 zł –mówi Aleksandra Pęska-Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile.
Przypominamy, podejrzane numery kierunkowe pochodzą: z Wysp Wniebowstąpienia (+247) lub Republiki Konga (+243), które można pomylić z numerem z Płocka (24) albo z Wybrzeża Kości Słoniowej (+225), który wygląda podobnie do telefonu z Warszawy (22). Metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu naszych skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Tzw. „głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę.
Jeżeli nie spodziewamy się telefonu z zagranicy, a wyświetlony numer jest zdumiewająco długi lub nie kojarzymy międzynarodowego numeru kierunkowego, zachowajmy ostrożność!
W przypadku pytań można zgłosić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, Starostwo Powiatowe w Pile, al. Niepodległości 33/35, p. 17, bądź telefonicznie 67 210 93 95. Aleksandra Pęska – Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile.
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej
Twoja prywatność
Poniżej możesz zmienić ustawienia plików cookies naszych i naszych partnerów. Korzystanie przez nas z plików cookie analitycznych oraz marketingowych wymaga Twojej zgody. W ramach cookies marketingowych wydzieliliśmy kategorię plików cookie związanych z wyświetlaniem reklam w związku z korzystaniem ze stron internetowych (reklamowe pliki cookie) oraz plików cookie pozwalających na docieranie do Ciebie ze spersonalizowaną reklamą w portalach społecznościowych (pliki cookie mediów społecznościowych). Więcej informacji o poszczególnych kategoriach plików cookie, które stosujemy w serwisie, znajdziesz poniżej.
Jeżeli chcesz zmieniać preferencje plików cookie, przesuń suwak przy wybranej kategorii, żebyśmy stosowali tylko niezbędne pliki cookie, a następnie kliknij „Zapisz ustawienia i zamknij”. Masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz do ich zmiany w dowolnym czasie.
W celu zarzadzania cookies szukaj w stopce.
Zarządzaj plikami cookies
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookie czynią stronę użyteczną włączając podstawowe funkcje,
takie jak nawigacja po stronie i dostęp do zabezpieczonych obszarów strony.
Strona internetowa nie może działać prawidłowo bez tych plików cookie.
Preferencyjne pliki cookies
Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie internetowej
zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób zachowania lub wygląd strony internetowej,
np. preferowany język lub region, w którym się znajdujesz.
Statystyczne pliki cookies
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielom witryn zrozumieć, w jaki sposób
odwiedzający wchodzą w interakcję ze stronami internetowymi, zbierając i zgłaszając informacje anonimowo.
Dzięki tym anonimowym informacjom możemy polepszać jej wygląd i funkcjonalność.
Marketingowe pliki cookies
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia odwiedzających na stronach
internetowych. Intencją jest wyświetlanie reklam, które są odpowiednie i angażujące dla indywidualnego
użytkownika, a tym samym bardziej wartościowe dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych.
Dzięki temu zobaczysz tylko te reklamy, które spełniają Twoje oczekiwania