Powiat Pilski przygotowuje się do budowy mostu Bolesława Krzywoustego w Pile.
- Będzie to jedna z największych inwestycji obecnego Zarządu Powiatu w Pile, a na pewno największa inwestycja mostowa. Niestety, przez osobiste przepychanki byłego starosty z Urzędem Miasta, straciliśmy mnóstwo czasu, i w tej chwili nie jesteśmy na etapie budowy, a ciągle na etapie planowania inwestycji – powiedział wicestarosta pilski Stefan Kowal.
Przypomnijmy - w wyniku ekspertyzy wykonanej w 2017 r. stwierdzono niepokojące uszkodzenia mostu, wskazujące na procesy niszczenia i wówczas wprowadzono tutaj ograniczenia tj.: zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t, ograniczenie prędkości do 30 km/h, zamontowane zostały też bramownice przy wjeździe po obu stronach mostu, z ograniczeniem wjazdu pojazdów powyżej 3 m wysokości. W 2022 r. przeprowadzona została kolejna ekspertyza na podstawie, której Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję mówiącą o tym, że do remontu lub przebudowy mostu im. Bolesława Krzywoustego w Pile należy przystąpić do 30 listopada 2024 r.
Jednak we wrześniu ubiegłego roku przeprowadzona została następna ekspertyza, która wykazała, iż dalsze użytkowanie tego obiektu (przy zachowaniu dotychczasowych ograniczeń) jest możliwe przez kolejne 4 lata. W związku z tym, Powiat Pilski wystąpił do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o przedłużenie zgody na użytkowanie tego mostu do 25 września 2028 r., jednak organ ten przedłużył termin jedynie do 28 lutego 2025 r., wskazując konieczność uaktualnienia danych technicznych obiektu. Dlatego też konieczne było przeprowadzenie kolejnych badań mostu, które miało miejsce 20 stycznia br.
- Dzisiaj na moście Bolesława Krzywoustego prowadzane są badania laboratoryjne, które polegają na pobraniu próbek celem sprawdzenia wytrzymałości betonu na ściskanie, jego karbonatyzacji czyli starzenia się oraz chemizmu czyli stwierdzenia czy zawarte są w nim składniki chemiczne niekorzystnie wpływające na konstrukcję. Zebrane i opracowane dane zostaną przedłożone Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Nadzoru celem wydania decyzji zezwalającej na dalsze użytkowaniu mostu do 2028 r. – mówi Ewelina Pastuszek, zastępca dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Pile.
Z obecnym stanem technicznym mostu Bolesława Krzywoustego oraz wynikami ostatniej ekspertyzy zapoznał się prof. dr hab. Arkadiusz Madaj, specjalista ds. eksploatacji i budowy mostów, który wraz z zespołem Politechniki Poznańskiej, wykonywał badania techniczne tego mostu już w latach 80-tych ubiegłego wieku.
- Pewne mankamenty, które dziś tutaj obserwujemy czyli nadmierne ugięcie, nadmierne drgania, były już od początku. Powiem wprost, ten obiekt był wadliwie zaprojektowany. Nie chciałbym się jeszcze jednoznacznie wypowiadać, ale na podstawie mojego ponad 50-letniego doświadczenia, przy tych ograniczeniach, które zostały wprowadzone kilka lat temu, na dzień dzisiejszy nie widzę żadnego zagrożenia bezpieczeństwa w eksploatacji tego mostu, i nie ma konieczności wyłączenia go z użytkowania, i taką opinię przygotuję – poinformował prof. dr hab. Arkadiusz Madaj.
Zarząd Powiatu w Pile przygotowuje się do budowy nowego mostu. Jak zapowiedział wicestarosta Stefan Kowal, do końca stycznia będzie gotowa dokumentacja projektowa inwestycji i wówczas będzie można wystąpić o pozwolenie na budowę.
- Szacujemy, że budowa nowego mostu będzie kosztować ok. 40 milionów złotych. Mamy nadzieję na uruchomienie środków rządowych, ponieważ zakres zadania przerasta możliwości finansowe budżetu Powiatu, zwłaszcza teraz, gdy odziedziczyliśmy po poprzednim staroście, dług w wysokości 78 milionów. Realizacja tak dużej inwestycji w centrum miasta wiązać się będzie też z poważnymi utrudnieniami w ruchu, i tutaj będziemy współpracować z Miastem Piłą, by zastosować rozwiązania jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców – dodaje wicestarosta Stefan Kowal.
Warto dodać, iż nowy obiekt będzie nawiązywał do walorów historycznych miasta.
- Most osadzony zostanie na 3 podporach o sklepieniu łukowym i konstrukcji żelbetowej. Będzie to most o przekroju jednojezdniowym o szerokości 6 m, po jednej stronie będzie ciąg pieszy o szerokości 2,5 m, po drugiej ciąg rowerowy. Dodatkowo most zostanie oświetlony za pomocą klasycznych latarni. Oczywiście będą też pochylnie dla rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami oraz nowe schody terenowe – informuje Ewelina Pastuszek, zastępca dyrektora PZD w Pile.