W piątek 23 listopada zaczną się sklepowe wyprzedaże i promocje w sklapach stacjonarnych, czyli akcja tzw. Black Friday (Czarny Piątek), a w poniedziałek Cyber Monday, kiedy to sklepy internetowe organizują wyprzedaże i promocje. Jak skorzystać z okazji, a nie dać się oszukać?
- Bądźmy czujni, sklepy będą kusić wyprzedażami, ale zanim ulegniemy szałowi zakupów, sprawdźmy, czy okazja naprawdę jest okazją. Warto zachować zdrowy rozsądek - mówi Aleksandra Pęska – Świergosz, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile.
Ważne rady Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Pile. UWAGA! Niezależnie od tego, czy kupujemy towar u polskiego sprzedawcy, czy też za granicą, w cenie promocyjnej, regularnej, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie.
Zakupy w sklepie stacjonarnym: UWAGA! Kupując na wyprzedaży mamy prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, możemy zwrócić się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy, żądając naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możemy odstąpić od umowy. - aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu. - kiedy jesteśmy nie zadowoleni z zakupów bądź chcemy je oddać, pamiętajmy, jeżeli kupujemy stacjonarnie, taka możliwość zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. - sprzedawca sam określa warunki, może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru. - jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, mamy prawo kupić towar w korzystniejszej dla nas cenie. - zwracajmy uwagę czy „promocja” rzeczywiście jest atrakcyjna – czy sprzedawca sztucznie nie podwyższył ceny wyjściowej.
Zakupy przez internet: UWAGA! Mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. Towar zakupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Należy wysłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. - Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Można również napisać je samodzielnie. Jeżeli nie zostaliśmy poinformowani o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. - Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nam wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje. - Towar można sprawdzić na takiej samej zasadzie jak w sklepie stacjonarnym. Jednak nie powinien nosić śladów użytkowania, jeśli takie są przedsiębiorca może pomniejszyć wartość zwrotu. - Ograniczenie zwrotu dotyczy produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu, a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy). Koszty zwrotu ponosi konsument, chyba że przedsiębiorca go o tym nie poinformował lub zgodził się ponieść je samodzielnie.
UWAGA NA OSZUSTÓW W SIECI Niestety Czarny Piątek to raj dla oszustów, podrabiane sklepy internetowe, w których wystawiane są produkty w bardzo atrakcyjnych – nawet jak na Black Friday – cenach. Takie oferty nie wzbudzają podejrzeń – w końcu ciężko tego dnia znaleźć sklep, który nie stara się przyciągnąć klientów wyjątkową okazja. Dlatego przed kliknięciem „ZAMAWIAM I PŁACĘ” zwróćmy uwagę na: Regulamin – w pierwszych akapitach powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą. Kontakt – w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Opinie innych klientów – sprawdź informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub w mediach społecznościowych. Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji. Sposób płatności – jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Ogólny wygląd strony internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia. Produkty z Chin – upewnijmy się, czy nie korzystamy z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdźmy, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań: "sprzedawca towaru z Azji, nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru, Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę,z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych".
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej
Twoja prywatność
Poniżej możesz zmienić ustawienia plików cookies naszych i naszych partnerów. Korzystanie przez nas z plików cookie analitycznych oraz marketingowych wymaga Twojej zgody. W ramach cookies marketingowych wydzieliliśmy kategorię plików cookie związanych z wyświetlaniem reklam w związku z korzystaniem ze stron internetowych (reklamowe pliki cookie) oraz plików cookie pozwalających na docieranie do Ciebie ze spersonalizowaną reklamą w portalach społecznościowych (pliki cookie mediów społecznościowych). Więcej informacji o poszczególnych kategoriach plików cookie, które stosujemy w serwisie, znajdziesz poniżej.
Jeżeli chcesz zmieniać preferencje plików cookie, przesuń suwak przy wybranej kategorii, żebyśmy stosowali tylko niezbędne pliki cookie, a następnie kliknij „Zapisz ustawienia i zamknij”. Masz prawo do wglądu w swoje ustawienia oraz do ich zmiany w dowolnym czasie.
W celu zarzadzania cookies szukaj w stopce.
Zarządzaj plikami cookies
Niezbędne pliki cookies
Niezbędne pliki cookie czynią stronę użyteczną włączając podstawowe funkcje,
takie jak nawigacja po stronie i dostęp do zabezpieczonych obszarów strony.
Strona internetowa nie może działać prawidłowo bez tych plików cookie.
Preferencyjne pliki cookies
Pliki cookie dotyczące preferencji umożliwiają stronie internetowej
zapamiętanie informacji, które zmieniają sposób zachowania lub wygląd strony internetowej,
np. preferowany język lub region, w którym się znajdujesz.
Statystyczne pliki cookies
Statystyczne pliki cookie pomagają właścicielom witryn zrozumieć, w jaki sposób
odwiedzający wchodzą w interakcję ze stronami internetowymi, zbierając i zgłaszając informacje anonimowo.
Dzięki tym anonimowym informacjom możemy polepszać jej wygląd i funkcjonalność.
Marketingowe pliki cookies
Marketingowe pliki cookie służą do śledzenia odwiedzających na stronach
internetowych. Intencją jest wyświetlanie reklam, które są odpowiednie i angażujące dla indywidualnego
użytkownika, a tym samym bardziej wartościowe dla wydawców i reklamodawców zewnętrznych.
Dzięki temu zobaczysz tylko te reklamy, które spełniają Twoje oczekiwania