Kolejny, ponad kilometrowy odcinek drogi powiatowej Stara Łubianka – Dobrzyca, (gmina Szydłowo), został wyremontowany i oddany do użytku. To wspólna inwestycja Powiatu Pilskiego i Lasów Państwowych. Co ważne, jest to pierwsza droga powiatowa typu 2-1.
- Ta inwestycja jest efektem naszej, bardzo dobrej, współpracy z Lasami Państwowymi, za co dziękuję i mam nadzieję, że współpraca ta będzie rozwijać się w kolejnych latach – mówi
starosta Rafał Zdzierela. Przebudowany odcinek drogi zyskał nową nawierzchnię bitumiczną, zjazdy do lasów z kruszywa, pobocza gruntowe oraz nową organizację ruchu typu 2-1, pierwszą w powiecie pilskim. Na drodze 2-1 wyznacza się jeden centralny pas dla samochodów oraz dwa pasy po bokach dla rowerzystów.
- Jest to rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo użytkownikom ruchu drogowego zarówno kierowcom jak i rowerzystom. Samochody poruszają się po części czarnej natomiast rowerzyści, po wyodrębnionej części czerwonej. Co ważne, jest to rozwiązanie o wiele tańsze niż standardowa ścieżka rowerowa - dodaje
Stefan Kowal, wicestarosta pilski. Warto wiedzieć, iż na drodze typu 2-1, w przeciwieństwie do typowych ścieżek rowerowych, samochody mogą wjechać na wyodrębnione pasy, aby dokonać manewru wymijania z innym samochodem jadącym z przeciwnej strony. Docelowo, droga Stara Łubianka – Dobrzyca, na całej długości ma być drogą 2-1.
- W ubiegłym roku udało się zmodernizować ok. 900 metrów tej drogi, teraz nieco ponad kilometr, i jest to bardzo dobra informacja ponieważ była ona w bardzo złym stanie. Mamy nadzieję, że na kolejne odcinki również uda się wygospodarować środki z Funduszu Leśnego – mówi
Adam Standio, nadleśniczy Nadleśnictwa Zdrojowa Góra. Inwestycja została dofinansowana z Funduszu Leśnego w wysokości 900 tys. zł (70%). Wartość całego zadania to 1,3 mln zł.
- Ta inwestycja to doskonały przykład połączenia dwóch podstawowych funkcji Lasów Państwowych: funkcji społecznej czyli m.in. tworzenia ułatwień komunikacyjnych dla mieszkańców, jak i funkcji gospodarczej czyli pozyskiwania drewna, która pozwala na realizację funkcji społecznej – dodaje
Jacek Zwierzyński, zastępca dyrektora ds. gospodarki leśnej RDLP w Pile. Do zmodernizowania pozostał jeszcze środkowy odcinek drogi o długości ok. 1600 metrów, na który planowane jest przygotowanie dokumentacji projektowej.
Docelowo przebudowany ma być odcinek o łącznej długości ok. 3,6 km, który połączy się z planowaną budową wiaduktu nad drogą S11 (Szczecinek – Piła).