Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców przedstawiciele samorządu Powiat Pilski oraz Powiatu Złotowskiego Starostwo Powiatowe w Złotowie podpisały porozumienie, które umożliwi uruchomienie nowej linii autobusowej na trasie Złotów-Łobżenica. Porozumienie podpisali: Rafał Zdzierela, starosta pilski i Stefan Kowal, wicestarosta pilski oraz Patryk Wruk, starosta złotowski i Daniel Sztych, wicestarosta złotowski.
Organizatorem tego zdania będzie Powiat Złotowski, który dzięki porozumieniu, będzie mógł wnioskować do Wojewody Wielkopolskiego o dopłatę do nowej linii autobusowej relacji Złotów – Łobżenica ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Autobusy na nowej linii będą kursować przez następujące miejscowości: - w Powiecie Złotowskim: Złotów - Międzybłocie - Śmiardowo Złotowskie - Kujan - Rudna,
- w Powiecie Pilskim: Piesno - Rataje II - Łobżenica.
Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem rozkładu jazdy. Porozumienie w sprawie powierzenia organizacji transportu publicznego Powiatowi Złotowskiemu na terenie dwóch powiatów będzie obowiązywać od 2 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r. Do współfinansowania nowej trasy zobowiązał się także Urząd Miejski Gminy Łobżenica.
____
Nadmienić należy, iż obecnie Powiat Pilski podobnie współpracuje z Powiatem Czarnkowsko-Trzcianeckim na linii komunikacyjnej Piła-Ujście-Czarnków.
Coraz bogatsza oferta przewozowa pojawia się także na terenie powiatu pilskiego. Przewozy współfinansowane przez Powiat Pilski przebiegają przez wszystkie 9 gmin. Są one pokłosem sygnałów i apeli mieszkańców Powiatu Pilskiego, którzy mieli problem z dojazdem do szkół, szpitala, pracy czy lekarza. Prośby mieszkańców nie zostały pozostawione bez rozpatrzenia, a efektem tego jest uruchomienie 15 linii autobusowych, które funkcjonują do końca roku 2024 na poniższych trasach:
- nr 1 relacji Wyrzysk – Auguścin – Dziunin
- nr 2 relacji Osiek nad Notecią – Wyrzysk – Łobżenica – Rataje III
- nr 3 relacji Piła – Mościska – Wysoka – Młotkowo – Wyrzysk
- nr 4 relacji Miasteczko Krajeńskie – Kaczory – Piła
- nr 5 relacji Piła – Chrustowo – Nowa Wieś Ujska – Ujście – Piła
- nr 6 relacji Białośliwie – Miasteczko Krajeńskie – Piła
- nr 7 relacji Piła – Stara Łubianka – Nowa Łubianka – Krępsko – Dobrzyca – Piła
- nr 8 relacji Piła - Ujście - Chrustowo - Nowa Wieś Ujska - Ujście - Piła,
ul. Przemysłowa/Urząd Celny - nr 9 relacji Wysoka – Łobżenica – Wyrzysk
- nr 10 relacji Wysoka - Łobżenica
- nr 11 relacji Jaraczewo – Szydłowo – Zawada – Stara Łubianka – Nowa Łubianka – Tarnowo – Krępsko – Dobrzyca – Piła
- nr 12 relacji Piła – Kaczory- Miasteczko Krajeńskie - Brzostowo, Brzostowo Stare
- nr 13 relacji Piła - Śmiłowo– Brodna – Zelgniewo
- nr 14 relacji Piła – Kaczory – Rzadkowo
- nr 15 relacji Piła – Kotuń – Cyk – Dolaszewo – Szydłowo – Jaraczewo – Skrzatusz – Coch – Pluty.
Kwota dopłaty jaką Powiat Pilski uzyskał w 2024 r. od Wojewody Wielkopolskiego na utrzymanie 15 linii to
2 391 429,60 zł, wkład własny
318 857,28 zł, wartość zadania to
2 710 286,88 zł. Planowana łączna wielkość pracy eksploatacyjnej (wozokilometry) na 15 liniach
797 143,20 wozokilometrów. Linie autobusowe współfinansowane przez Powiat Pilski docierają już do 77 miejscowości, a połączeń autobusowych jest 115.