W Starostwie Powiatowym odbyło się ważne spotkanie informacyjno-konsultacyjne w sprawie budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Szczecinek-Piła. Organizatorem spotkania było biuro projektowe AECOM Polska Sp. z o.o., które przygotowało opracowanie dla budowy drogi na tym odcinku. Firma działa w imieniu i na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu.
W spotkaniu wzięli udział Eligiusz Komarowski, starosta pilski, Przemysław Pochylski, etatowy członek zarządu powiatu pilskiego, Jan Tuszyński, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Pile, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, Rejonu Dróg Wojewódzkich w Złotowie oraz gmin z Piły, Okonka, Szczecinka i Szydłowa.
- Budowa drogi ekspresowej S11 jest niezwykle ważna dla regionu pilskiego.
Czekamy na nią od przynajmniej 20 lat i pomimo wcześniejszych zapewnienień, praktycznie każdej partii, na zapewnieniach się tylko kończyło. Mam nadzieję, że tym razem będą to konkretne działania. To droga strategiczna, nie tylko jeśli chodzi o tranzyt z południa kraju nad morze, ale także ze względów gospodarczych. To wzdłuż niej lokują się firmy, a droga ekspresowa, którą stać się ma „jedenastka”, przyciągnie kolejne
– powiedział Eligiusz Komarowski, starosta pilski. Celem spotkania było przedstawienie przez projektantów wariantów korytarzy dla przebiegu drogi ekspresowej S11 na odcinku Piła-Szczecinek w celu oceny i wprowadzenia propozycji zmian przez gminy i starostwa na terenie których będzie ona przebiegać. Przedstawiciele firmy AECOM przedstawili dwa możliwe warianty planowanych korytarzy i zwrócili się do uczestników spotkania o przedstawienie własnych opinii i propozycji na piśmie w terminie 14 dni.
A propozycje są takie:
korytarz nr 1 przebiega z Piły bliżej Krępska, drugi - nr 2 - bliżej Dobrzycy (mapki w załącznikach).
- Ale jeden korytarz ma szerokość około kilometra. To teren, w którym droga ekspresowa mogłaby przebiegać, ustalonej dokładnej trasy jeszcze nie ma - tłumaczy
Jan Tuszyński, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Pile. Pas drogowy ekspresówki
miałby szerokość od 50 do 60 metrów, w zależności od ukształtowania terenu.
Sama droga miałaby
cztery pasy ruchu, po dwa w każdą stronę. Zakłada się, że jeden węzeł znajdowałby się w Pile, drugi w Jastrowiu.
- Naszym zdaniem wskazana byłaby budowa trzeciego węzła, gdzieś w połowie drogi, by droga ekspresowa jeszcze lepiej służyła mieszkańcom powiatu pilskiego -
dodaje Jan Tuszyński. Planowana inwestycja znacząco wpłynie na usprawnienie funkcjonowania ruchu międzywojewódzkiego, a także na poprawę bezpieczeństwa ruchu na jednej z najważniejszych arterii Wielkopolski, znacznie skróci czas podróży z południa na północ Polski a także umożliwi aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie drogi ekspresowej S11.
- To bardzo dobra wiadomość, że w końcu ruszają realne prace nad „S jedenastką”. Wiele lat byliśmy jedynie manieni iluzją o robieniu czegokolwiek w tej sprawie, mam tu oczywiście na myśli poprzedni rząd. Teraz bardzo wiele będzie zależało od sprawności współdziałania w celu wypracowania najlepszej wersji przebiegu tej drogi w kierunku Szczecinka. Takiego wariantu, który będzie aprobowany przez mieszkańców gmin leżących na trasie S11, jak również jak najmniejszej ingerencji w piękne i malownicze tereny doliny rzeki Piławy, Rurzycy i Gwdy
– podsumował z kolei Przemysław Pochylski.