Dzielnicowi z pilskiej komendy policji przeszli szkolenie dotyczące udzielania pomocy seniorom, biorącym udział w różnego rodzaju pokazach, spotkaniach, podczas których sprzedaje im się różne towary po bardzo wysokich cenach. Ci ulegają pokusie, wierząc, że łapią okazję, a bywa jeszcze, że zaciągają wysokooprocentowane kredyty. Szkolenie odbyło się w siedzibie Komendy Powiatowej Policji w Pile. Zorganizował je podinsp. Tomasz Wojciechowski, naczelnik Wydziału Prewencji. W spotkaniu udział wzięli dzielnicowi z Piły oraz ze wszystkich komisariatów i posterunków z pozostałych gmin powiatu pilskiego.
Spotkanie otworzyła sierż. szt. Agnieszka Nalewajko, obecny był także starosta pilski Eligiusz Komarowski, który niedawno był twarzą policyjnej kampanii społecznej policji „Seniorze! Nie daj się oszukać”.
- Seniorzy są najbardziej narażeni na działania oszustów, dlatego tak ważne są wszystkie akcje, zarówno bezpośrednio do nich skierowane, jak i takie, jak szkolenie funkcjonariuszy, którzy mogą im w razie czego pomóc odstąpić od niekorzystnych umów
– mówi starosta Eligiusz Komarowski.
Temu właśnie poświęcone było szkolenie dzielnicowych. Przeprowadził je
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile, Lucyna Grunau. - Uczestnikom przedstawiłam pokaz pt. „Bezpieczny Senior”. Dotyczył on przede wszystkim obowiązujących przepisów prawa stosowanych do umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, prawa do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia oraz procedurze postępowania dotyczącego oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrotu towaru – tłumaczy.
Seniorzy wielokrotnie bowiem po zawarciu niekorzystnych umów nie wiedzą, że mają prawo od nich odstąpić. Dzielnicowi, którzy mają bezpośredni kontakt z mieszkańcami będą im w tym pomagać
Otrzymali wzory oświadczeń o odstąpieniu od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość, ulotki pt. „Seniorze uważaj na nieuczciwych sprzedawców” i „Seniorze nie daj się oszukać”. Rzecznik konsumentów udostępnił im także pokaz „Bezpieczny Senior”, który będą mogli prezentować na spotkaniach z mieszkańcami swoich miejscowości.
Na koniec Lucyna Grunau odpowiadała na pytania uczestników, np.: co zrobić jeśli przedsiębiorca nie odbierze oświadczenia, jeśli odeśle zwrócony towar lub jeśli nie zwróci należnej nam zapłaty.
Poinformowała także o spotach reklamowych UOKiK skierowanych przede wszystkim do seniorów na temat sprzedaży energii elektrycznej, zmiany sprzedawcy prądu, operatora telekomunikacyjnego – kiedy te wielokrotnie dochodzi do zawierania przez seniorów niekorzystnych dla nich umów.