Na oficjalnej stronie Miasta Piły 20 lutego pojawiła się informacja o tym, że Starostwo Powiatowe w Pile wstrzymuje nową organizację ruchu na ulicy Wawelskiej. Konkretnie chodzi o odcinek od zjazdu na ulicę Wawelską z obwodnicy drogi krajowej nr 11 w kierunku Kaczor, bo właśnie na tym odcinku ma być wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Informacja o wstrzymywaniu przez Starostwo Powiatowe w Pile decyzji w tej sprawie jest nieprawdziwa i wprowadza mieszkańców w błąd, sugeruje bowiem, że to działanie celowe, tym samym podważające autorytet pracowników Starostwa. Tymczasem, jak tylko było to możliwe, wniosek o nową organizację ruchu został bezzwłocznie zatwierdzony. Nadmieńmy,
że to już
kolejna dezinformacja społeczeństwa przez przedstawicieli Gminy Piła. Kilkanaście dni temu poinformowali bowiem mieszkańców o zmianie organizacji ruchu na ulicy Wawelskiej, na którą wykonawca prac nie złożył nawet stosownego wniosku, czym wprowadziły w błąd użytkowników dróg.
Władze miasta Piły kolejny raz próbują wchodzić w nie swoje kompetencje ustawowe, gdyż zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym
to Starosta Pilski jest organem właściwym do zarządzania ruchem na drogach powiatowych i gminnych. W tym zakresie Prezydent Miasta Piły nie ma żadnych ustawowych kompetencji.
W informacji pracownika Biura Prezydenta Piły znalazły się takie oto stwierdzenia:
„9 lutego 2018 roku Wykonawca firma Trakcja PRKiI S.A., na prośbę Gminy Piła złożyła do Powiatowego Zarządu Dróg, Komendy Powiatowej Policji oraz Zarządu Dróg i Zieleni w Pile aneks na tymczasową organizację ruchu na ul. Wawelską, ustanawiający ruch dwukierunkowy od drogi krajowej w kierunku Kaczor. 12 lutego Wykonawca odebrał zatwierdzony projekt TOR od Komendy Powiatowej Policji w Pile i Zarządu Dróg i Zieleni w Pile.
Niestety do dzisiaj, tj. 20 lutego 2018 r. nadal tymczasowej organizacji nie zatwierdziło Starostwo Powiatowe w Pile.” Takie stwierdzenie jest niedopuszczalne, bo dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Pile, działający z upoważnienia Starosty Pilskiego podjął decyzję zgodnie z obwiązującymi przepisami prawa, a całe postępowanie wydłużyły błędy w złożonym przez wnioskodawcę projekcie nowego oznakowania tego odcinka drogi. Tego jednak pracownik Biura Prezydenta Piły, albo celowo, albo z niewiedzy nie był skłonny zamieścić w informacji, tylko posłużył się od razu oskarżeniem pod adresem Starostwa Powiatowego w Pile.
Jak wygląda prawda? Wyjaśnijmy zatem, jak wyglądał obieg dokumentów. Rzeczywiście 09.02.2018 r. do Powiatowego Zarządu Dróg w Pile wpłynęło pismo spółki Trakcja PRKiI S.A. Warszawa, Oddział Budownictwa Drogowego w Bydgoszczy w sprawie zatwierdzenia Aneksu nr 5/2018 z dnia 9 lutego 2018 r. do projektu czasowej organizacji ruchu dla zadania związanego z „Przebudową ul. Wawelskiej wraz z budową ścieżki rowerowej i oświetleniem”.
Projekt zmiany organizacji ruchu nie zawierał jeszcze opinii Komendanta Powiatowego Policji w Pile i Zarządu Dróg i Zieleni w Pile. Dodatkowo pismo przewodnie zostało podpisane przez inżyniera budowy, a nie przez osobę mogącą reprezentować spółkę. O tym fakcie został poinformowany wnioskodawca.
Opinie Komendanta Powiatowego Policji i Zarządu Dróg i Zieleni w Pile również zostały dostarczone i dołączone do projektu w dniu 12.02.2018 r. Tego samego dnia dostarczone zostało również pismo podpisane przez Kierownika budowy tj. Pana Marka Antoniaka o treści tożsamej, jak w dniu 09.02.2018 r.
W końcu przechodzimy do najważniejszego: w okresie od 13.02.2018 r. przedstawiony, jak się okazało, nie do końca prawidłowy projekt był analizowany pod kątem prawidłowości zaprojektowanego oznakowania. Przeprowadzone zostały również wizje lokalne w terenie
na ul. Wawelskiej. Na bieżąco, celem uzyskania dodatkowych wyjaśnień, przeprowadzano rozmowy z inżynierami budowy w/w firmy.
I stwierdzono szereg nieprawidłowości! 19.02.2018 r., o godz. 9.20 projekt został przekazany wnioskodawcy, celem wprowadzenia poprawek. Listę uwag do projektu przekazano w formie pisemnej.
Uwagi: - zmienić odległość obowiązywania znaków B-5 i B-15 wskazaną
na projektowanej tablicy informacyjnej F-6 na drodze powiatowej nr 1229P,
przy skrzyżowaniu z ul. Na Leszkowie na rzeczywistą (ok. 250 m), - ustawić tablicę informacyjną F-6 na ul. Na Leszkowie, przy skrzyżowaniu
z drogą powiatową nr 1229P, informującą o ograniczeniach w ruchu pojazdów - znaki B-5 i B-15 wraz z podaniem rzeczywistej odległości obowiązywania w/w zakazów, - na znaku B-5 nie powinna być podana masa „3,5t”, ponieważ zgodnie
z obowiązującymi przepisami znak B-5 stosuje się w celu wyeliminowania pojazdów
o d.m.c. przekraczającej 3,5t, - w opisie technicznym na str. 4 w pkt 3 występują sprzeczne informacje dotyczące ograniczeń w ruchu pojazdów – należy poprawić,
- w opisie zmienić zapis na łącznicy z DK11 - tablica F-6
- wskazać w opisie, że projektuje się ustawić tablice F-6 na drodze powiatowej nr 1229P przy skrzyżowaniu z ul. Na Leszkowie oraz na ul. Na Leszkowie przy skrzyżowaniu
z drogą powiatową nr 1229P (na tablicach wskazać rzeczywistą odległość obowiązywania ograniczeń w ruchu pojazdów).
Poprawiony projekt zmiany organizacji ruchu został ponownie dostarczony
19.02.2018 r. o godz. 11.50 do Powiatowego Zarządu Dróg w Pile. Został przeanalizowany pod kątem wprowadzenia wskazanych uwag
i 20.02.2018 r. zatwierdzony przez Jana Tuszyńskiego, Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Pile, działającego z upoważnienia Starosty Pilskiego. Czyli najszybciej, jak można było to zrobić.
Informacje te potwierdziła również inż. Eliza Kruszyńska, z Trakcja PRKIL S.A., inżynier budowy, która w imieniu wykonawcy prac wystąpiła z wnioskiem o zatwierdzenie projektu zmiany organizacji ruchu na ulicy Wawelskiej.
O tym, kiedy nowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona zdecyduje wykonawca prac, który wspólnie z inwestorem odpowiadają za bezpieczeństwo użytkowników ulicy Wawelskiej gdzie aktualnie prowadzone są prace.