- Ta historia, podobnie jak wiele bliźniaczych, przypomina, że czytanie umów przed ich podpisaniem to nasz obowiązek, który musimy realizować w trosce o siebie samego. Niestety, nieuczciwe praktyki były, są i będą na porządku dziennym, dlatego trzeba się mieć na baczności – przestrzega Eligiusz Komarowski, starosta pilski.
W tym przypadku wszystko zaczyna się od niewinnej rozmowy telefonicznej. Posłuchajmy konsumentki, pani Zofii z Ujścia: - W sobotę późnym popołudniem zadzwonił telefon. Sympatyczna kobieta przedstawiła się, poinformowała, że jest z firmy medycznej i zaprosiła na darmowe badania, czy też konsultacje medyczne, które odbędą się w miejscowej restauracji. Długo się nie zastanawiałam. Postanowiłam, że skoro badania są darmowe, to skorzystam z okazji. Na spotkaniu było kilkanaście osób. W jego trakcie losowano nagrodę i wylosowano mnie. Oferta wydawała się ciekawa. Program medyczny na 36 miesięcy, pełna fachowa obsługa, pobyt rehabilitacyjny w ośrodku i do tego mata masująca. Kupiłam. Po powrocie do domu mąż spojrzał na umowę trzeźwym okiem i kazał mi natychmiast z tego zrezygnować.
Okazało się, że abonament na trzy lata miał kosztować około 7 tysięcy złotych. Jak relacjonuje konsumentka, miała to być oferta promocyjna i obowiązywać tylko w dniu spotkania. Są przepisy, które wskazują, że ustawy o prawach konsumenta nie stosuje się do usług medycznych, ale nie dotyczą one wszystkich, którzy działają w branży medycznej:
- Moim zdaniem w takiej sytuacji możemy mówić o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych. Jak ustaliłam z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, postepowanie przeciwko firmie już trwa – informuje Aleksandra Pęska – Świergosz, powiatowy rzecznik konsumentów. I dodaje: - Należy pamiętać, że konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Jednak żeby to było możliwe i skuteczne, trzeba przez dwa tygodnie od dnia otrzymania towaru wysłać sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy. Przedsiębiorca ma obowiązek udostępnienia wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy i poinformowania o możliwości skorzystania z takich uprawnień. Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, uprawnienie to wygasa dopiero po upływie 12 miesięcy od zakończenia 14-dniowego terminu na odstąpienie. Sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności nie później niż w terminie 14 dni. W takim samym terminie konsument musi odesłać towar do sprzedawcy.
Warto wiedzieć, że Ministerstwo Zdrowia w swojej opinii na temat tego typu usług zwraca uwagę, iż oferując abonamenty medyczne, przedsiębiorca jedynie pośredniczy między pacjentem a przychodnią. Po drugie, podmiot świadczący usługi medyczne powinien być wpisany do rejestru podmiotów leczniczych. Brak wpisu przy prowadzeniu leczniczej działalności gospodarczej grozi karą.
Podstawa prawna: Ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827)