W ostatnich dniach ponownie w naszym regionie pojawili siÄ™ oszuÅ›ci telekomunikacyjni. ProponujÄ… usÅ‚ugi o znacznie niższych cenach, a klienci, podpisujÄ…c „aneks” do dotychczasowej umowy, nieÅ›wiadomie zmieniajÄ… caÅ‚kowicie operatora.
Scenariusz dziaÅ‚aÅ„ za każdym razem jest taki sam: dzwoni konsultant, podaje siÄ™ za pracownika firmy telekomunikacyjnej i proponuje zawarcie aneksu do aktualnej umowy na telefon na nowych, atrakcyjniejszych warunkach oraz dodatkowo telefon za zÅ‚otówkÄ™.
Konsument oczarowany niższymi stawkami za rozmowy, przystaje na propozycjÄ™, a w ciÄ…gu kilku dni przyjeżdża do niego konsultant. Na miejscu podkÅ‚ada kilkanaÅ›cie stron dokumentów do podpisu. Konsument zazwyczaj nie zwraca uwagi na to, że podpisuje nowÄ… umowÄ™ z nowym operatorem, zmieniajÄ…c w ten sposób nieÅ›wiadomie operatora telefonicznego, a nawet energetycznego.
Na domiar zÅ‚ego przedstawiciel zapewnia konsumenta, że umowa dotrze pocztÄ… za 14 dni. Wtedy bÄ™dzie można siÄ™ z niÄ… zapoznać i odstÄ…pić od niej w ciÄ…gu 30 dni, bez ponoszenia kosztów. Niestety, to wszystko kÅ‚amstwo, bowiem konsument ma 14 dni od zawarcia umowy na odstÄ…pienie od niej bez ponoszenia kosztów. Po tym terminie klientowi grożą już wysokie kary. Jest to praktyka naruszajÄ…ca zbiorowe interesy konsumentów.
Decydując się na zawarcie umowy, konsument działa w oparciu o zaufanie do konkretnego przedsiębiorcy. Dlatego informacja o tożsamości operatora telekomunikacyjnego może mieć istotny wpływ na przyjęcie lub odrzucenie danej oferty.
- Rada jest prosta – mówi Aleksandra PÄ™ska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pile. - Podstawa to dokÅ‚adne sprawdzenie przedsiÄ™biorcy i wnikliwe przeczytanie umowy, którÄ… otrzymujemy do podpisu. Nie bójmy siÄ™ tego i nie pozwólmy na zastraszanie. Szanujmy swój podpis.
Poszkodowanych konsumentów zapraszamy do biura rzecznika w Starostwie Powiatowym w Pile, codziennie od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku w godz. 7.30-15.30.