Do 25 stycznia br. potrwają konsultacje społeczne dotyczące „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Pilskiego na lata 2016-2026”. Dokument dostępny jest na stronie www.bip.powiat.pila.pl w zakładce „konsultacje społeczne”.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt. 3 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1440 z późn. zm.) plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego opracowuje między innymi powiat liczący co najmniej 80 000 tysięcy mieszkańców. Ww. plan transportowy służy jednostce samorządu terytorialnego do planowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Samorządy, które chcą zapewnić swoim mieszkańcom prawo do korzystania z uprawnień do ulgowych przejazdów od dnia 01.01.2017 r. mają obowiązek podjęcia działań zmierzających do organizacji przewozów o charakterze użyteczności publicznej, albowiem tylko w takich przewozach będzie przysługiwała ustawowa ulga uprawnionym pasażerom (m.in. uczniom, studentom, nauczycielom, osobom niepełnosprawnym, kombatantom, itp.). Uprawnienie do ulgowych przejazdów wymaga określenia linii o charakterze użyteczności publicznej, a to z kolei opracowania planu transportowego. Taka sytuacja powoduje, że to Organizator, a nie przedsiębiorca będzie ponosił odpowiedzialność wobec społeczeństwa za funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego.
Na dzień dzisiejszy przewoźnicy wykonujący przewozy regularne do 31.12.2016 r. otrzymują rekompensatę z tytułu stosowania ulg ustawowych z budżetu państwa, które wypłacane są przez marszałka danego województwa.
Natomiast podstawą uzyskania rekompensaty z tytułu stosowania ulg ustawowych po 01.01.2017 r. będzie wniosek operatora (podmiot uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na linie komunikacyjne, które zostały zapisane w planie transportowym) złożony właściwemu organizatorowi. Po pozytywnej weryfikacji wniosku i dokumentów przedłożonych przez operatora, organizator wysyła wniosek do właściwego marszałka o przekazanie rekompensaty w części stanowiącej zwrot utraconych przychodów z tytułu stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym do wysokości poniesionej z tego tytułu straty. Organizator wypłaca przyznaną operatorowi rekompensatę w zakresie poniesionej straty.
Organizator publicznego transportu zbiorowego po uchwaleniu planu transportowego zajmie się jego realizacją. „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Pilskiego na lata 2016-2026” będzie służył planowaniu, organizowaniu przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Na terenie Powiatu Pilskiego planuje się od dnia 01.01.2017 r. zorganizowanie sieci komunikacyjnej składającej się z 37 linii z tego 14 linii docierających do wszystkich gmin w powiecie, oraz 23 linie komunikacyjne w przewozach międzypowiatowych w ramach zawartych porozumień z ościennymi powiatami i tak z: Powiatem Złotowskim - 7 linii, Powiatem Wałeckim – 4 linie, Powiatem Chodzieskim - 5 linii, Powiatem Nakielskim – 3 linie, Powiatem Czarnkowsko – Trzcianeckim - 4 linie. Zatem jak wynika z powyższego sieć linii komunikacyjnych od 01.01.2017 r. będzie rozszerzona o 9 linii. Należy podkreślić, iż tylko na liniach zawartych w planie transportowym będzie przysługiwało prawo do nabycia biletu z ustawowymi ulgami. Plan transportowy opracowywany jest tylko i wyłącznie z myślą o mieszkańcach Powiatu Pilskiego, celem dogodnego dostępu do komunikacji zbiorowej oraz zachowania prawa do ustawowych ulg uprawnionym pasażerom.