Wyjątkowo krótko, bo nieco ponad godzinę trwała IV sesja Rady Powiatu w Pile, która odbyła się w czwartek, 29 stycznia. W trakcie obrad podjęto następujące uchwały:
- w sprawie przyjęcia od Wojewody Wielkopolskiego zadania z zakresu administracji rządowej, dotyczącego organizacji i przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej,
- w sprawie wskazania kandydata Powiatu Pilskiego na członka Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Pile,
- zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasad ustalania wysokości i wypłaty diet radnych Rady Powiatu w Pile,
- zmieniającą uchwałę w sprawie powołania składów osobowych stałych Komisji Rady Powiatu w Pile,
- w sprawie zatwierdzenia planu kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Pile na rok 2015,
- w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych Komisji Rady Powiatu w Pile,
- zmieniającą uchwałę w sprawie uchwały budżetowej na rok 2015.
Radni wystosowali również apel w sprawie budowy drogi S-10 i S-11 o następującej treści:
Rada Powiatu w Pile mając na uwadze duże znaczenie gospodarcze i społeczne drogi krajowej S-10 oraz drogi krajowej S-11 dla rozwoju północnej Wielkopolski, składa apel na ręce Ministra Infrastruktury i Rozwoju o uwzględnienie w programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 w/w dróg.
Północna Wielkopolska, w tym powiat pilski powinna mieć zapewniony dostęp komunikacyjny do najważniejszych arterii stanowiących szkielet układu drogowego.
Droga krajowa S-10 łączy ze sobą porty morskie Szczecin – Świnoujście z aglomeracją warszawską i przebiega przez województwo zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko – pomorskie i mazowieckie. Pośrednio łączy wschodnią i zachodnią granicę Polski. Stanowi więc jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku drogi S-11, łączącej Kołobrzeg z Pyrzowicami koło Katowic. Droga ta łączy się z autostradą A2 i A4, co daje regionom, przez które przebiega, połączenie z krajami Unii Europejskiej.
Budowa obu dróg umożliwi rozwój północnej części województwa wielkopolskiego. Brak inwestycji drogowych na najważniejszych arteriach komunikacyjnych jest utrudnieniem w działaniu administracji samorządowej jak i przedsiębiorców.
Dotychczasowa polityka w zakresie inwestycji drogowych spycha powiat pilski na margines rozwoju społeczno-gospodarczego. Niedostosowane do potrzeb obecnego natężenia ruchu drogowego drogi stanowią również zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Zauważyć należy, że koszty leczenia osób poszkodowanych w wypadkach drogowych obciążają całe społeczeństwo.
Decyzja o budowie drogi S-10 i S-11 byłaby zgodna z celami przywołanego programu oraz dokumentu suplementacyjnego do strategii rozwoju transportu przyjętego przez rząd.
Mając powyższe na uwadze składamy stanowczy apel o uwzględnienie budowy obu dróg krajowych w programie budowy na lata 2014-2023.
Następna sesja Rady Powiatu w Pile odbędzie się 26 lutego.