Swego czasu popularne było hasło „październik miesiącem oszczędzania”. Obecnie coraz powszechniejsze robi się sformułowanie: „listopad miesiącem przedsiębiorczości”. I bardzo dobrze, ponieważ ze świadomością konsumencką wciąż jesteśmy mocno na bakier. Na szczęście, możemy liczyć na pomoc ze strony fachowca. Aleksandra Pęska, urzędujący w starostwie powiatowy rzecznik konsumentów , raz po raz organizuje spotkania tematyczne dla zainteresowanych, wspierając ich w ten sposób w podróży przez labirynt rynkowych pułapek.
W ostatnich dniach Aleksandra Pęska uczestniczyła w spotkaniach z uczniami Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Pile oraz z pilskiego Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego. Temat obu spotkań brzmiał: „Konsument – król rynku”. Podczas rozmów z młodzieżą rzecznik opowiedziała o rolach przedsiębiorcy i klienta w obliczu nowych przepisów, które wejdą w życie 25 grudnia. Przez salę przetoczyło się wiele istotnych pytań i odpowiedzi: kim jest konsument? Kim jest i w jakich sprawach pomaga rzecznik? Jak złożyć reklamację? Co zrobić w przypadku, gdy sprzedawca nie respektuje naszych praw? Jak zgłosić produkt niebezpieczny? Na co trzeba uważać w trakcie robienia zakupów przez Internet?
Powiatowy rzecznik konsumentów służy wsparciem w poniedziałki, środy i piątki, w godzinach 7:30 – 15:30 (pokój nr 115 w pilskim starostwie, tel. 67 210 93 95, e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.pila.pl). W 2014 roku Aleksandra Pęska udzieliła około dwóch tysięcy porad, dotyczących między innymi zawierania umów poza lokalem, związanych z zakupem energii, sprzętu medycznego oraz sprzętu prezentowanego podczas pokazów (pościele, garnki). Duża część zgłoszonych problemów dotyczyła również interwencji w sprawie niewłaściwego realizowania usług telekomunikacyjnych przez dostawców.
Rzecz jasna, kwestii rozwiązywanych z pomocą rzecznika jest dużo więcej. Zainteresowanych zachęcamy do nawiązania kontaktu.